BBC: Mezinárodní obchod dováží emise
Za poslední rok se zvýšil dovoz čínského zboží do Británie o 10 % na 6,5 milionu tun, říká zpráva Nef. Druhým rokem vyhlašuje tento londýnský think-tank „Den vzájemné závislosti“, který má upozornit na to, jak je Británie závislá na dovozech a jaký to má dopad na méně rozvinuté země. Minulý rok dosáhl svět na „ekologický dluh“ kvůli celosvětové spotřebě 9. října, letos je to prý již o tři dny dříve. Ekologický dluh ukazuje, kdy nároky lidstva překročí možnosti planety dodávat zdroje a poradit si s následky lidské činnosti.
Podle kalkulací Nefu produkují čínské továrny při výrobě stejného zboží o třetinu více skleníkových plynů než jejich evropské protějšky. Další oxid uhličitý se uvolňuje do atmosféry kvůli dopravě. „Pokaždé, když vládní představitelé hovoří o problémech s klimatem, poukazují na Čínu a její rostoucí emise,“ řekl BBC Andrew Simms z Nefu. „Ale významným faktorem, který ovlivňuje růst emisí, je to, že se Čína stává továrnou pro západní spotřebitele. Takže růst emisí je do značné míry způsoben vysokou spotřebou lidí v západním světě.“
Před dvěma lety spočítali američtí vědci, že 14 % čínských emisí připadá na zboží dovážené do USA. Organizace Nef je přesvědčena, že by mezinárodní dohody o klimatických změnách mohly vést k tomu, že za emise vzniklé při výrobě zboží bude platit konečný spotřebitel. Nikoliv země, kde se zboží vyrobilo. Rostoucí výroba zboží na vývoz vede v Číně a dalších rozvojových zemích také k místnímu znečišťování, poškozování zdrojů pitné vody a ničení lesních porostů.
Nef také upozorňuje na to, že současný model mezinárodního obchodu zvyšuje emise skleníkových plynů kvůli dopravě, ale přináší jen málo dobrého pro spotřebitele. Během roku 2006 vyvezly firmy z Velké Británie 15 845 tun čokoládových oplatek a stejných výrobků bylo dovezeno 14 137 tun. Během stejného roku vyvezly britské firmy 20 tun minerálních vod do Austrálie, odkud bylo pro změnu dovezeno 21 tun balených vod. Třicet čtyři tuny vysavačů odcestovaly z Británie do Kanady a zpět se dovezlo 47 tun vysavačů.
„Neměl by být takový způsob plýtvání spíše výjimkou než pravidlem?“ ptá se Andrew Simms a navrhuje systém, který by do ceny zboží promítal i emise uhlíku z dopravy. To je podle něj dobrý způsob, jak zastavit nesmyslné převážení nákladů. Místní výrobky pak navíc budou levnější.
Podle článku BBC Online News ze dne 5. 10. 2007
reklama