BBC: Novozélandské aerolinie se chystají létat na biopaliva
Boeing, USA. | |
Ilustrační foto: Hugo Charvát/EkoList |
Zatím má být pro jeden motor ze čtyř, které pohánějí letoun Boeing 747, použita směs kerosinu a biopaliv. Letadlo by mělo být nasazeno do komerčního provozu na konci roku 2008, nebo na počátku roku následujícího. Novozélandské aerolinky se však chystá předběhnout společnost Virgin Atlantic, která by měla začít používat biopaliva na počátku příštího roku, píše internetové zpravodajství BBC.
Vláda Nového Zélandu nedávno prohlásila, že chce, aby země dosáhla stavu „uhlíkové neutrality“. Podle Davida Parkera, ministra pro klimatické změny a energetiku, by letadla na biopaliva měla pomoci tohoto cíle dosáhnout. Dohoda mezi leteckou společností a výrobci neuvádí žádné detaily o palivu, které by mělo být použito, mluví pouze o tom, že testovací letadlo nebude převážet žádné pasažéry.
Ve Velké Británii plánuje testovací lety společnost Virgin Atlantic, která také sází na čtyřmotorový stroj, jehož jeden motor bude částečně poháněn biopalivem. Tiskový mluvčí společnosti řekl BBC, že pozemní testy zatím dopadly na výbornou. Tyto testy proběhly v USA ve spolupráci s výrobcem motorů GE a firmou Boeing. „Není to závod, to rozhodně není cílem,“ řekl mluvčí Virgin Atlantic zpravodajství BBC. „Cílem je lépe pochopit, jaké možnosti nabízejí biopaliva do budoucnosti,“ dodal.
Kdysi vyzdvihovaná biopaliva se v posledních letech dostávají do zorného pole mnoha kritiků, píše BBC. Výzkumy ukazují, že některé dnes existující technologie produkují ve svém důsledku větší množství skleníkových plynů než ropná paliva. Také je více kritizováno, kolik zemědělské půdy je potřeba pro dnešní biopaliva, jako je kukuřice a řepka, a také panují obavy ze zvýšeného dopadu na volně žijící živočichy i rostliny.
„Zdá se, že hitem sezóny pro aerolinky je mluvit o biopalivech a hitem pro ochránce životního prostředí je odpovídat jim, že to není řešení,“ řekl BBC Tim Johnson, ředitel britské nevládní organizace Letecká ekologická federace (AEF).
Podle něj i podle řady jiných odborníků je mnohem zajímavější potenciál u takzvaných biopaliv druhé generace. Rostliny by měly být pěstovány jen pro využití na paliva a zpracovávány lepšími technologiemi, než jaké nabízí dnešní výroba z běžných zemědělských plodin. To by umožnilo lepší využití půdy a vyšší efektivitu v úsporách emisí skleníkových plynů. Ale tato technologie je zatím v plenkách a její komerční využívání zřejmě nezačne dříve než za řadu let, píše internetové zpravodajství BBC.
Podle článku Richarda Blacka v BBC Online News ze dne 28. 9. 2007
reklama