https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/bbc-ropa-v-mori-stale-ohrozuje-spanelsko
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

BBC: Ropa v moři stále ohrožuje Španělsko

10.11.2003 19:36 | PRAHA/LONDÝN (EcoMonitor)
I téměř rok po havárii představuje tanker Prestige nebezpečí pro pobřeží severozápadního Španělska. Podle ekologů z WWF stále tisíce tun nákladu znečisťují moře v blízkosti španělského pobřeží a čas od času se odpad vyplaví na pláže. Podle aktivistů způsobila havárie tankeru Prestige k dnešnímu dni větší poškození životního prostředí, než podobná událost z roku 1989, kdy ztroskotala loď Exxon Valdes na Aljašce.
 

Kvůli unikající ropě zemřelo podle odhadů na 300 000 mořských ptáků, což havárii řadí mezi jednu z největších ekologických katastrof v Evropě. Aktivisté z WWF viní španělskou vládu z nedostatečných kroků při čištění pobřežních obastí Galicie, jejíž pláže byly nejhůře zasaženy. Ve zprávě "Prestige: Rok poté, pokračování katastrofy" tvrdí, že z potopeného plavidla uniklo 64 000 tun těžkých ropných látek, což je téměř o 60 % větší objem než se předpokládalo bezprostředně po havárii.

Podle zprávy se stále 5 000 - 10 000 tun surové ropy pohybuje v pobřežních vodách, které čas od času znečistí pláže. Dalších 13 000 tun stále zůstává ve vraku lodi. Látky z tankeru, který se potopil 19. listopadu 2002, znečistily 3000 kilometrů španělského pobřeží. Ekonomický dopad na turismus a rybářství se odhaduje na 5 miliard euro, někteří místní rybáři hovoří o poklesu výlovu až o 80 %.

Španělská vláda si vysloužila kritiku autorů zprávy za to, že příliš brzy otevřela postižené oblasti rybářům. Raul Garcia ze španělské pobočky WWF říká: "Když španělská vláda stále pokračuje v ujišťování, že situace je pod kontrolou, vypadá to spíše jako snaha celý problém ututlat, než vyřešit. Až do teď se tato krize neposuzovala jen podle ekologických kritérií, ale ani záchranné kroky nebyly zdaleka transparentní."

Simon Walmsely, který se ve WWF zabývá otázkou znečišťování moře, dodává: "Potřebujeme zásadní změny v lodní dopravě, které musí být platné celosvětově. Jednotlivé státy i průmysl se musí přihlásit ke svému dílu zodpovědnosti za ochranu přírody a nevyhovující plavidla nesmí vyplouvat na moře."

Zpráva navrhuje omezit povolené lodní trasy, které vedou citlivými mořskými oblastmi. Jasné označení těchto citlivých oblastí by mělo pomoci zmírnit eventuální dopad havárií. Celkové náklady na výzkum havárie způsobené tankerem Prestige se zřejmě nevyšplhají nad 10 milionů euro, což je nesrovnatelné se šetřením kolem lodi Exxon Valdes, které spolykalo 270 milionů euro. Při této nehodě se do pobřežních vod Aljašky dostalo 39 000 tun ropy a znečistěná oblast pobřeží se rozkládala na 2 100 kilometrech.

Podle článku Alexe Kirbyho BBC Online News06. 11. 2003.


reklama

 
Hugo Charvát

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist