BBC: Rostliny se rychle adaptují na život ve městech
Větrem nesená semena totiž v městské krajině často skončí na pevném povrchu asfaltu nebo betonu, takže mají výrazně nižší pravděpodobnost, že se uchytí. Studie (odkaz na abstrakt zde) publikovaná v časopise Proceedings of the National Academy of Sciences je dílem skupiny vědců z Centre d'Ecologie Fonctionelle et Evolutive (CEFE) z jihofrancouzského Montpellier. Podle nich se změna ve váze semen u této rostliny udála během pěti až dvanácti generací, tedy za pět až dvanáct let.
Spoluautor studie Pierre-Oliver Cheptou řekl BBC, že celý tým byl překvapen rychlostí této změny. "Předpokládali jsme, že takováto evoluce bude probíhat daleko pomalejším tempem,“ řekl Cheptou BBC.
Tým zkoumal semena travin, která rostou ve volné přírodě nebo v okolí silnic a srovnával je se vzorky z vnitřních částí města Montpellier. Vědci z nich poté ve skleníku vypěstovali rostliny a zkoumali, kolik vyprodukují lehkých semen vhodných k šíření druhu pomocí větru. Ve srovnání z rostlinami z volné přírodě jich městské vzorky obsahovaly výrazně méně.
Podle vědců mají lehká semena o 55 % nižší šanci k uchycení, protože velmi pravděpodobně skončí na betonu nebo asfaltu městských ulic. Naproti tomu těžší semena mají evoluční výhodou v tom, že se pravděpodobně uchytí na půdě, na které vyrostla již rodičovská generace, píše zpravodajství BBC.
„Pasivní rozšiřování rostliny se děje pomocí větru nebo vody a výběr místa, kde semeno skončí, je náhodný. Úspěch druhu tak záleží na množství vhodných míst v okolí původní rostliny,“ stojí ve studii francouzských vědců.
Podle studie se rozšiřování semen výrazně omezuje u druhů žijících na uzavřených místech, jako jsou například ostrovy. Jak říká Pierre-Oliver Cheptou pro BBC, studie ukazuje, že totéž se dá aplikovat na městské prostředí, kde je nedostatek vhodné půdy pro uchycení rostlin. Podle něj však má tato strategie přežití také stinné stránky. Hrozí totiž, že vzniknou izolované populace rostlin, které pak budou více náchylné k úplnému vyhynutí.
Podle článku Mark Kinvera BBC Online News 05.03. 2008.
reklama