Bém prohrál sázku s Auto*Matem, k odpracování prohry se ale nemá
Iniciativa Auto*Mat uvádí, že se již před rokem začaly objevovat informace, že cena bude vyšší. Nový primátor Prahy Bohuslav Svoboda (ODS) zadal u soukromé společnosti prověrku, z které je patrné, že Blanka bude stát minimálně 31 miliard. A tak Auto*Mat vyzval bývalého primátora, ať si prohranou sázku odpracuje při organizaci festivalu Zažít město jinak.
O co v sázce přesně šlo? V listopadu 2007 kritizovali členové iniciativy Auto*Mat rozpočet Prahy na rok 2008. „Chtěli jsme vyvolat legitimní polemiku o ceně Městského okruhu. Je to přece stavba placená z veřejných rozpočtů. Primátor nás ale místo diskuse zesměšnil. Proto jsme na podzim 2008 zvolili formu sázky, která možná může působit dojmem recese, my ale její obsah míníme zcela vážně,“ vysvětluje tehdejší dění Michal Křivohlávek z Auto*Matu.
Původní nabídka sázky stála tak, že pokud se podaří komplex Blanka postavit za vysoutěžených 25,7 miliardy, pak dobrovolníci Auto*Matu odpracují tisíc hodin veřejně prospěšných prací. V opačném případě měl Pavel Bém ze svých prostředků uhradit vyvěšení tisíce billboardů, na kterých by se občanům Prahy omluvil a vysvětlil důvody prodražení. Pavel Bém nejprve sázku odmítl, pak na ni přistoupil s tím, že místo vyvěšování billboardů odpracuje 50 hodin ve prospěch sdružení Auto*Mat.
Jaká je situace dnes? „Bývalý primátor nám dvakrát vzkazoval přes média, že sázku nepovažuje za prohranou. Protože zatím tunel není dostavěný a nedá se vyhodnotit, jestli se prodražil nebo ne a i kdyby se prodražil, tak on za to nemůže, protože se prodražil v době, kdy on už nebyl primátor,“ řekl Martin Skalský z Auto-matu. „Pavel Bém popírá, že by sázku prohrál a snaží se to různě zpochybnit. Je to trapné, my jsme byli připraveni pracovat pro magistrát, jak jsme slibovali a čekali jsme to samé od něj. Ta sázka vypadala jako vtip. Ale předmět té sázky je závažný, jde o 10 miliard z veřejných rozpočtů. A on se teď chová jako srab a utíká.“
Martin Skalský vidí sázku jako obtížně vymahatelnou, jediné, co může iniciativa dělat, je vyzývat Pavla Béma k naplnění závazku. Sám Skalský však tuší, že se věc asi konce nedobere.
Současný pražský zastupitel Tomáš Hudeček (TOP 09) již dříve na Radiožurnálu uvedl, že by se rád podíval, jak bude Pavel Bém plnit prohranou sázku. Na dotaz Ekolistu, co si Hudeček myslí o výmluvách Pavla Béma, nám pražský zastupitel odpověděl stručně: „Pan Bém byl vždy schopný rétor.“
Bývalý primátor se podle všeho ke své sázce nezná a nejraději by na ni zapomněl. Ekolist.cz Pavla Béma několikrát kontaktoval s dotazy k sázce, odpověď však žádná nepřišla.
Je jasné, že pokud by prohranou sázku uznal, o práci by nouzi neměl. Na webu Auto*Mat totiž lidé navrhovali různé druhy práce, kterými by mohl bývalý primátor splnit prohru. Nejčastěji se objevovaly názory, že by měl tehdejší primátor pomoct rozvoji cyklodopravy, objevovaly se také návrhy na pomoc při pražských cyklojízdách či úklid cyklostezek.
reklama