Bezpečnostní přeliv na Orlíku se má začít stavět v dubnu 2021
"Příprava trvala řádově deset let," uvedl Toman. Podle předpokladů by přeliv, který bude chránit až před desetitisíciletou povodní, měl být hotový v prosinci 2025.
Stavba vznikne mimo těleso hráze poblíž administrativní budovy. Součástí projektu bude mostní, podzemní a vodohospodářská část. Tendru se nyní účastní sedm firem, pokud nenastanou komplikace a nikdo z účastníků se neodvolá, mohla by smlouva se zhotovitelem být podepsána v lednu.
Na Orlíku také pokračují práce na modernizaci lodního výtahu za 95 milionů korun. Výtah je v provozu. Nová kolejová dráha je o 12 metrů delší, což umožňuje přepravu lodí při nižším stavu hladiny než dříve.
Do 30. dubna 2022 by měly být hotové úpravy technologií, které umožní zvýšení nosnosti výtahu z 3,5 na 6,6 tuny. Celkově jde o investici za 95 milionů korun.
Orlická přehrada je největším vodním dílem v ČR. Historie výstavby přehrady začala v roce 1954 a hlavní část prací pokračovala do roku 1961. Celkový objem vody v nádrži, která je dlouhá 68 kilometrů a zasahuje kromě Vltavy na Otavu a Lužnici, činí 716,5 milionu metrů krychlových. Nádrž je využívána k rekreaci, vodním sportům, rybolovu a také k odběrům povrchové vody. Ve spodní části přehrady je vodní elektrárna. Hráz přehrady je 81,5 metru vysoká a její šířka je 450 metrů.
reklama