https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/bleskove-nabijeni-elektromobilu-v-prujezdu?sel_ids=1
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Mgr. Jaromír Vegr: Bleskové nabíjení elektromobilů v průjezdu

1.4.2008 | Mgr. Jaromír Vegr |
Díky nejmenované firmě v Sedlčanech, která má nainstalovanou přípojku 3x315 ampérů, bylo vyzkoušeno bleskové nabíjení elektromobilu.
 

Vozidlo Peugeot 106 bylo upraveno rozříznutím ve spodní části karoserie rozbruskou a postupně spojeno pertinaxovými pásky tak, aby nedošlo k vodivému spojení. Vznikl tak závit - a šrouby upevňující pertinax tvořily zároveň terminály pro nabíjecí kabely k diodám. V průjezdu do dvora firmy stačí tedy zastavit na 5 minut a díky smyčce ze 3x3 závitů lze indukčně nabíjet bez nutnosti vystupovat z vozidla. Karoserie z ocelového plechu tvoří nejen závit, ale i jakési jádro transformátoru. Uvnitř, díky tzv. Faradayově kleci, nehrozí žádné nebezpečí.

Baterie TS LFP 200AHA snášejí krátkodobě nabíjecí proud 600 ampérů. Při nabíjecím napětí 200 voltů je nabíjecí příkon 120 kilowattů.

Energie, kterou pojmou akumulátory je 33 kilowatthodin - to znamená, že k plnému nabití akumulátorů, které umožní dojezd 300 kilometrů, postačí doba 15 minut. Nabít akumulátory není možné na plnou kapacitu najednou, poněkud se zahřívají, ale nebíjení po dobu pěti minut je možné - čili lze nabít za 5 minut na 100 kilometrů. Je nutno dodržovat hodinové přestávky. Normálně lze však nabíjet proudem 60 ampérů po dobu tří hodin bez nutnosti chladit baterie. V praxi stačí průjezdem projet pomalou jízdou a během minuty se nabije na dalších 20 kilometrů. Na nádvoří se otočíme a při vyjetí se nabije za 1 minutu na dalších 20 kilometrů.

Pro použití vozidla na jízdy po městě jako firemní referentské vozidlo lze projíždět i rychleji, stačí v praxi pětkrát navštívit firmu a můžeme jezdit celý den.

Zkoušky neustále probíhají, zatím je nutno naladit BMS, které zatím zcela nezvládá tak rychlé nabíjení a vždy cca jednou za měsíc je potřeba každopádně nechat vozidlo nabít normálním, pomalým nabíjením.


reklama

 
Mgr. Jaromír Vegr
Autor je čtenářem Ekolistu
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Ještě že je 1. dubna - 1. 4. 2008 - XYZ

Pane Vegr, vy jste buď blázen, nebo ekologista anebo jen mgr.
Enrgie, kterou pojmou baterie (asi elektromobilu) je 33 kWh a vystačí na 300 kilometrů. To by znamenalo, že při rychlosti 50km/h (o vyšší si nechejme zdát) bychom tuto trasu jeli teoreticky a po rovině 6 hodin. Takže máme hodinový výkon povozu 33/6=5 a něco kW. Dál to nerozebírám, do kopce by se muselo šlapat.
Faradayova klec... zkuste se někde informovat, co to je, k čemu to je a co to dokáže odstínit. Magnetické pole, které tady popisujete, těžko. A kdyby, tak by to ta vaše popelnice na kolečkách neuvezla.
Nespletl jste se? Pertinaxový karburátor měla vývojová Tatra 603 s radiální cirkulací oleje ve filmu Jáchyme hoď ho do stroje. Byla to odměna za vadnou elektronkuu E13 z podniku Katóda Olomóc.
Možná že byste také potřeboval nějakou tu lampu vyměnit.

Ještě že je 1. dubna - 2. 4. 2008 - mm

Blázen tady je jen ten, kdo reaguje tímto způsobem na nepříliš povedený aprílový vtípek.

Ještě že je 1. dubna - 2. 4. 2008 - Bedřich

Pan mgr vynálezce to jistě za aprílový vtip nepovažuje.... smutné, že?

Ještě že je 1. dubna - 2. 4. 2008 - Mgr.

Já jsem Mgr., není to nadávka, ale titul, na který musíte i něco umět. Klidně Vám vysvětlím Faradayovu klec nebo dám kontakt na doc. Chocholouška a jeho zřízence, kteří místo klece používají kazajky. 33 kWh je 118,8 MJ, to je asi energie 3 litrů nafty.
Těším se, že příště k Aprílu napíšete opravdu vtipný článek sám ( po generálce a výměně nějaké té lampy)

Ještě že je 1. dubna - 2. 4. 2008 - Bedřich

Já jsem to pochopil tak, že mgr s malým m asi titul nebude....
A 300 km na 3 litry nafty, no dobrý, no...z hoodně dlouhého kopce s větrem v zádech snad...
Plechovka z tenkého plechu (by se ten Váš samochod vůbec pohnul a uvezl sám sebe) stěží odstíní tak silné magnetické pole, které má přenášet během sekund tolik energie. Vy toho asi opravdu musíte mnoho umět.... okecat.

Ještě že je 1. dubna - 2. 4. 2008 - Mgr.

Nejsem autorem článku a chápu ho jako dobré osvěžení k Aprílu. Nerozumím tomu, proč je třeba u toho mudrovat o tlačení auta, když je jasné, že energie na 300 km nestačí. A jízda s pertinaxovým kondenzátorem, bože kam se dostala technická úroveň čtenářů, když o tom jen uvažují. Nicméně se vyvíjí perspektivní kondezátor z nanovláken, který může nahradit během let akumulátory a bude se moci nabíjet neomezeně krát. Vím, že mgr. není titul ale hanlivě to myšlené je. A proč?

Ještě že je 1. dubna - 5. 4. 2008 - Bedřich

Já tam čtu "pertinaxový karburátor" nikoliv kondenzátor... To asi nebude totéž, že?
Prosím o odkaz na vývoj kondenzátoru z nanovláken.

Ještě že je 1. dubna - 2. 4. 2008 - Klopp

Kdybyste si radši místo urážení sehnal nějaká fakta.Výkon benzínových motorů v osobních autech je pouze špičkový,většinou je potřeba mnohem méně.Například Favoritu stačí na udržování rychlosti po rovině pouze 1kW.Nezapomeňte taky zohlednit učinnost,benzínový motor stěží 20%,el. trakce až 80%.Tzn benzíňák potřebuje dodat na 100 km 50kWh(energie obsažená v 6 litrech benzínu),elmobilu stačí 10-20kWh.Důkazem je třeba tento na elmobil přestavěný Trabant,pohybuje se výkonem do 4 kW: http://www.trabant.cz/test.php?klic=125%3C/em%3E
Špičkou je Loremo elektric,tomu stačí na 100km pouze 6 kWh:http://elektromobily.wz.cz/Elektromobily/loremo-electric.Kdyby 1 milion těchto elmobilů ujel po 100km,spotřebují 6GWh,což Temelín vyrobí za 3 hodiny.A že nabíjení na plnou kapacitu řádově za desítky minut není utopie viz zde:http://www.hybrid.cz/novinky/elektromobil-subaru-ziskal-oceneni-vlady

Ještě že je 1. dubna - 3. 4. 2008 - Mgr.

Účinnost benzinového motoru před rokem 1900 možná byla 20%, a co nyní? Nebo se počítá celková účinnost benzinového motoru podle toho jak jede rychle a po jaké vozovce?Já mám Felicii a v garáži na rovině ji utlačím, to je jede kousek rovnoměrným pohybem. Výkon člověka v plné zátěži ( k čemuž má tlačení auta v garáži daleko) může být chvilku blízký 1 HP =1k = 736 W. Nemělo by se říci, jakou rychlostí to auto při 1 kW jede? Účinnost Temelína je známa : 936 MW/3000 MW tepelných, to je 31,2%. Takže elektroTrabant potřebuje vlastně 3 x tolik, to je 12 kW.Nemluvě o nákladech na akumulátory (a zřejmě recyklaci Ni-Cd). Eletromobily už v r. 1900 jezdily ( tehdy rychleji, než auta benzinová). Proč se neuplatnily, když čas na to byl? V Kalifornii mají už roky asi 18 km "elektrodálnice" a rychlonabíječky také ( na Ni-Cd).

Ještě že je 1. dubna - 3. 4. 2008 - Klopp

Proč se uplatnily benzíňáky je jasné,jsou mnohem jednodušší na obsluhu.Já netvrdím,že elmobily jsou něco dokonalého,mají množství omezení,jsou složitější na obsluhu,na plánování cesty,jsou dražší,ale benzín má jeden podstatný problém,jednou dojde.Elektřinu máme naproti tomu možnost vyrábět desítky tisíc let.

Ještě že je 1. dubna - 4. 4. 2008 - Mgr.

Ano, jistě, elektřina bude, bude i benzín ještě dlouho, je otázka za kolik. Každá akumulace je spojena se ztrátami. Pokud auto chápeme jako vozítko, které nás po rovině dopraví pomalu po rovině pár kilimetrů do práce, tak může jezdit na stlačný vzduch.

Stlačený vzduch - 5. 4. 2008 - Bedřich

je zadarmo? Víte něco o termodynamice?
Můžete nastínit energetickou bilanci?

Setrvačník - 6. 4. 2008 - Ivan Sommer

I to je alternativní pohon. Pro pohon ve městě by asi vyhověl.

já se pobavil - 7. 4. 2008 - ekolo

někteří také, jiní ukázali co umí , někdo se třeba doučí.Není to povinné, ale prospěje.
V neděli v Pardubicích zdar, ukáži víc.

já se pobavil - 7. 4. 2008 - ekolo

někteří také, jiní ukázali co umí , někdo se třeba doučí.Není to povinné, ale prospěje.
V neděli v Pardubicích zdar, ukáži víc.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist