https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/brazilie-chce-zprivatizovat-cast-dalnice-vedouci-napric-amazonii
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Brazílie chce zprivatizovat část dálnice vedoucí napříč Amazonií

24.1.2019 09:17 | PRAHA (ČTK)
Transamazonská dálnice byla zprovozněna začátkem 70. let v dobách vlády vojenské junty.
Transamazonská dálnice byla zprovozněna začátkem 70. let v dobách vlády vojenské junty.
Brazílie zařadí část Transamazonské dálnice na seznam projektů určených k privatizaci, aby si zajistila finance na její vyasfaltování. S odkazem na úterní prohlášení brazilského ministerstva infrastruktury o tom včera informovala agentura Reuters. Dálnice z doby vlády vojenské junty je kritizována za rozsáhlé odlesňování okolního pralesa.
 

Koncese na provoz dálnice bude zařazena na seznam prioritních projektů k privatizaci příští měsíc, řekl brazilský ministr infrastruktury Tarcísio Freitas. Vláda připojí 40kilometrový úsek Transamazonské dálnice, označované též jako BR-230, ke koncesi na provoz o poznání delšího úseku silnice BR-163. Ta představuje klíčovou dopravní tepnu pro přepravu brazilského obilí vedoucí z jihu na sever. Privatizovaný úsek BR-230 spojuje silnici BR-163 u města Miritituba ve státě Pará, řekl ministr.

Nový prezident Jair Bolsonaro má v úmyslu modernizovat zastaralou dopravní infrastrukturu, která zvyšuje náklady a zpomaluje export komodit, jenž je tahounem brazilského hospodářství. Docílit toho chce mimo jiné tak, že do silničních, železničních či letištních projektů nechá vstoupit soukromé investory.

Vládní tajemník pro infrastrukturní projekty s účastí státního a soukromého sektoru Adalberto Vasconcelos v pondělí uvedl, že vláda hodlá prodat letiště, aby mohla financovat modernizaci železnice. V případě silnic se vláda chce ubírat cestou udělování koncesí. V první fázi jich v dražbě udělí pět, množství dalších má přijít na řadu později.

Transamazonská dálnice byla zprovozněna začátkem 70. let v dobách vlády vojenské junty. Vede z pobřežního státu Paraíba směrem na západ do nitra Amazonie. Původní plány na dovedení dálnice až k hranicím s Peru nebyly nikdy realizovány. Jen zlomek z jejích 3000 kilometrů má asfaltový povrch a velké úseky jsou dnes značně poškozeny. Termín dálnice je používán spíše kvůli jejímu významu než kvalitě či rychlosti přepravy.

Výzkum brazilské vesmírné agentury i dalších vědců našel souvislost mezi stavbou dálnice a následným kácením pralesa, neboť snazší přístup po komunikaci do Amazonie způsobuje odlesňování v jejím bezprostředním a posléze i vzdálenějším okolí.


reklama

Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
tisknout poslat
 twitter
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení


Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Blíž přírodě

Pražská EVVOluce

Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist