Bývalá skládka odpadů už nebrání stavbě obchvatu Frýdku-Místku

Na skládku se v minulosti odkládal průmyslový odpad z tehdejších Válcoven plechu. Sanace začala v září 2017 a vrstva odpadu na skládce sahala až do hloubky šesti metrů. Celkem bylo nakonec odtěženo téměř 70.000 tun nebezpečného odpadu, tedy množství, jaké bylo původně odhadováno.
"Celá skládka má rozlohu zhruba 4,5 hektaru. Sanační zásah má tři základní části. První část byla odtěžit část té skládky tak, aby vznikla prostorová rezerva pro stavbu dálničního obchvatu," uvedl Šima. V druhé části je nutné provést rekultivaci a zajištění zbývajících částí skládky proti průsaku povrchových vod tak, aby se nevyplavovaly škodliviny do podzemních vod. V třetí části je třeba provést sanaci podzemních vod. "Na podzim letošního roku plánujeme dokončení rekultivačních prací na zbývajících částech skládky, kde nyní už práce probíhají, a sanace podzemních vod by měla skončit nejpozději do srpna roku 2020," doplnil Šima. V lokalitě bude vysázeno zhruba 5000 keřů a asi 2000 stromů. Až do roku 2023 se místo bude monitorovat. Sledovat se bude nejen kvalita vody, ale v plánu jsou i pěstební práce.
Z celkové plochy skládky byla odtěžena zhruba jedna pětina, tedy asi 220.000 tun materiálu, z toho bylo separováno zhruba 70.000 tun nebezpečného odpadu. Šlo o odpadní dehty, neutralizační kaly a kontaminované zeminy. Odpady končily na skládkách nebezpečného odpadu nebo ve spalovnách v Němčicích nad Hanou, Rapotíně, Ostravě a Starém Městě u Uherského Hradiště.
"Pro nás je důležité, že mizí tato ekologická závada. Obchvat města prochází samotnou skládkou a o to více se zvyšovala potřebnost skládku odtěžit a vyřešit co nejdříve. Pro nás je to obrovský kámen ze srdce," uvedl náměstek primátora Karel Deutscher (ČSSD). Připomněl, že první část obchvatu se již staví, pro druhou etapu se nyní hledá dodavatel. Místo skládky patří do první etapy, která již vzniká. Dokončení první části obchvatu je plánováno na leden 2022. "Druhá část obchvatu se nyní podruhé soutěží a my čekáme během dnů či týdnů, že ŘSD vybere vítěze," uvedl Deutscher. Druhá část, která povede od lokality Letná u výpadovky na Frýdlant nad Ostravicí přes katastr Starého Města a řeku Morávku až po napojení na dálnici na Český Těšín v obci Dobrá, by se podle něj mohla začít budovat už v září. Město věří, že vše by mohlo být hotovo v polovině roku 2022.
Náklady na sanaci Skatulova Hliníku hradí stát. Jde o necelých 740 milionů korun bez DPH.
reklama