https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/cekam-kdy-prijde-prvni-stret-rekl-aktivista-a-poradce-ministra-dopravy-miroslav-patrik
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Čekám, kdy přijde první střet, řekl aktivista a poradce ministra dopravy Miroslav Patrik

2.11.2010 07:00 | PRAHA (Ecomonitor)
Čekám, kdy přijde první střet, řekl Miroslav Patrik. Na snímku je Miroslav Patrik spolu s ministřem Vítem Bártou před společnou cyklovyjížďkou Prahou.
Čekám, kdy přijde první střet, řekl Miroslav Patrik. Na snímku je Miroslav Patrik spolu s ministřem Vítem Bártou před společnou cyklovyjížďkou Prahou.
Foto | Martin Mach Ondřej / Ekolist.cz
Dopravní aktivista a také poradce ministra dopravy Miroslav Patrik byl minulý týden hostem v pořadu České televize Před půlnocí. Hovořil o svém dvojím angažmá, o tom, jak sám jezdí do práce a že si ministrem dopravy padli do oka. „Jako aktivista jsem ale dostatečně obrněn proti úřednickému pohledu,“ řekl Miroslav Patrik.
 

Moderátorka Pavla Pilařová představila Miroslava Patrika jako osobu paradoxů. Na jedné straně bojuje léta za to, aby dálnice D8 co nejméně poznamenala České středohoří, na druhé straně se od 1. září stal externím poradcem ministra dopravy Víta Bárty. Vydělá si tím prý až 40 tisíc měsíčně. Stále vede se státem 15 žalob, ani jednu nestáhl a tvrdí, že kdyby Bárta porušil zákon, žaloval by i jeho.

První otázky moderátorky Pilařové směřovaly k tomu, čím sám Miroslav Patrik jezdí do práce. „Do práce v Brně jezdím na kole. Druhý nejoblíbenější dopravní prostředek je chůze,“ řekl Miroslav Patrik. Městskou hromadnou dopravu prý využívá co nejméně, protože je individualista. Na pražské ministerstvo dopravy pak jezdí vlakem. Řidičský průkaz Patrik má od 80. let, ale naposledy řídil asi před třemi lety. „Auto nemám, protože ho nepotřebuji,“ říká Patrik, který se tématu dopravy v organizaci Děti Země věnuje dvacet let.

Podle Patrika je příkladem dobré dopravní politiky Švýcarsko, kde vytvořili mýtný systém, který silně zpoplatňuje kamiony. Snahou švýcarské vlády je prý dostat náklad na železnici. „Pokud tedy stát chce, železniční dopravu může preferovat. Bohužel u nás se stalo to, že jsme se stali takovou evropskou křižovatkou. Je snaha vybudovat hustou dálniční síť, přestože jsme na počátku devadesátých let zdůrazňovali, že je lepší znesnadnit průjezd Českou republikou poplatky, ale bohužel „betonová lobby“ má v ČR větší váhu, takže se staví obrovské dálnice na úkor výstavby železnic,“ říká Miroslav Patrik. Podle něho u nás žádné nové tratě v podstatě nevznikají.

Podle Patrika by se měly zvyšovat poplatky za parkování a zároveň by se měly snižovat plochy určené k parkování. Auta by měla parkovat mimo centrum a lidé ve městech by měli být motivování k tomu, aby auta vůbec nekupovali, protože ve městě jej nepotřebují. Podle něho je důležité nabídnout infrastrukturu i pro jiné způsoby dopravy, například pro cyklisty. „Stát vypracoval národní strategie cyklistické dopravy už v roce 2005. Výstavba cyklotras v krajině a cyklopruhů ve městech je součástí vládního zájmu státu,“ říká Miroslav Patrik. Osobně prý preferuje cyklistiku jako způsob dopravy, než jako turistiku.

Miroslav Patrik prý neumí odpověď na otázku, zda mu ministr Bárta post poradce nabídl, aby si Patrika koupil a zbavil se tak řady soudních sporů, které Děti Země se státem vedou. „V tomto oboru působím dvacet let a mám rozsáhlé zkušenosti nejenom s dopravními stavbami. Takže asi proto padla volba právě na mě. Pro ministra je asi důležité, aby člověk, který působí na druhé straně, mohl odhadnout i rizika těchto staveb a upozorňoval na to, jaké chyby tam jsou, a zároveň upozornit na varianty, které jsou levnější pro ČR,“ vysvětluje Miroslav Patrik. Ministrovi prý poskytuje analýzy některých sporných staveb jako byla dálnice D8 nebo silniční stavby na jižní Moravě. „Výhoda je v tom, že on může získat informaci přímo ode mě. A já mám zase výhodu v tom, že analýzy nemusím posílat přes úředníky, kteří s nimi tak dobře nepracují, ale dostává je přímo ministr,“ pronesl Miroslav Patrik. A zároveň i on nyní může od ministerstva řadu informací získat rychleji a efektivněji.

Podle Patrika si v demokracii musí politici uvědomit, že i veřejnost má právo na podílu na rozhodovacím procesu, a pokud se tato práva porušují, tak se mají občané právo soudně bránit. „A to, že stát nejedná právně dokazuje to, že Děti Země u soudů vyhrály kolem 80 procent žalob,“ říká Patrik. Jeho úloha poradce ministra je prý právě upozorňovat na ekologická, právní nebo věcná rizika různých staveb. „Moje snaha je věci v oblasti dopravy a životního prostředí ovlivnit spíše tím ekologickým směrem,“ pronesl Miroslav Patrik.

Spolupráce s ministrem je prý korektní a otevřená. „Zatím to vypadá, že jsme si padli do oka. Na konci roku uvidíme, jak se to zhodnotí. Z mého pohledu by mohla spolupráce pokračovat,“ říká Miroslav Patrik a dodává: „Jenom čekám, kdy přijde první střet. Řekli jsme si s ministrem, že čím dřív přijde, tím líp. Uvidíme, v jakém bodě se neshodneme.“

Toho, že by spoluprací s ministerstvem dopravy přišel o své aktivistické „ostré hrany“, se nebojí. „Spoléhám na to, že sedím v Brně v kanceláři Dětí Země a do Prahy jezdím na úřad jednou za deset dní,“ říká Patrik. „A myslím, že jako aktivista jsem dostatečně obrněn proti tomu úřednickému pohledu.“


reklama

 

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist