České dráhy vydají na modernizaci vozů 170 milionů korun
Staré motory jsou v rámci modernizace nahrazovány výrobky firmy Caterpillar, které po všech stránkách (např. spotřeba nafty či hlučnost) splňují ekologické normy EU. Využity však jsou i původní motory, a to buď jako zdroj dnes již nedostupných náhradních dílů pro nemodernizované stroje, nebo po repasi jako hnací jednotka pro v současné době odstavené motorové vozy. Zásadní rekonstrukcí prošly i prostory pro cestující a strojvedoucího včetně instalace nového systému osvětlení, vytápění a centrálního elektrického napájení. Bezpečnost pasažérů zajišťují blokované předsuvné dveře s ovládacími tlačítky a automatickým zavíráním. Po všech těchto úpravách se motorové vozy řady 854 vyrovnají nejmodernějším vozidlům ČD.
První zkušební rekonstrukci provedla společnost Pars nova v roce 1997. Po úspěšném zkušebním provozu uzavřely ČD na základě výsledku výběrového řízení smlouvu na modernizaci deseti motorových vozů v letošním roce. První vůz 854.024 byl zařazen do provozu koncem dubna v depu Praha. Modernizované stroje jsou postupně nasazovány do provozu na tratích z Prahy do Tanvaldu, Staré Paky, Sušice a Rakovníka. Od podzimu se s nimi cestující budou moci svézt i z Trutnova do Hradce Králové, Pardubic, Havlíčkova Brodu a Chocně.
Vozy typu 853 byly vyrobeny vagónkou ve Studénce v letech 1969 až 1971. Původní vozy byly určeny pro dopravu mezinárodního expresu Vindobona mezi Berlínem, Prahou a Vídní a také pro vnitrostátní rychlíky. Díky instalaci vícenásobného řízení mohou být modernizované vozy řazeny ve dvojicích nebo s novými řídícími vozy 943, přičemž obsluha vlaku je prováděna pouze z jednoho stanoviště strojvedoucího.
reklama