ČEZ za rok zdvojnásobil počet rychlodobíjecích stanic na 100
Náklady na vybudování jedné rychlodobíjecí stanice se pohybují okolo jednoho milionu korun. Podle mluvčího ČEZ Romana Gazdíka firma síť buduje s vizí návratnosti v budoucnu. Vyplácet by se mohl začít tento ekonomický model někdy mezi lety 2025 až 2030.
"Počet elektromobilů na českých silnicích dynamicky roste a momentálně se blíží třítisícové hranici. Evropa vidí v elektromobilitě budoucnost dopravy, takže s výstavbou veřejné dobíjecí infrastruktury nemá smysl otálet. Do konce roku chceme překonat hranici celkových 200 stanic v naší síti," uvedl člen představenstva a ředitel divize obchod a strategie ČEZ Pavel Cyrani.
Díky hustší dobíjecí infrastruktuře i širší nabídce automobilek by se příští rok podle Cyraniho mohlo v Česku prodat 3000 elektromobilů, jejich počet by se tak zdvojnásobil. Do roku 2030 by pak v Česku mohlo jezdit až půl milionu elektromobilů.
ČEZ odhaduje, že se letos objem elektřiny odebrané na všech jeho stojanech posune k 1,5 milionu kWh, tedy o polovinu více než loni. Příští rok podle odhadů odběr výrazně přesáhne dva miliony kWh, což je například ekvivalent 40.000, resp. 50.000 plných dobití elektromobilu střední třídy.
Síť veřejných dobíjecích stanic ČEZ začala vznikat v roce 2012. V lednu před sedmi lety zahájila pod značkou ČEZ provoz první klasická dobíjecí stanice a 20. září stejného roku následovala první rychlodobíjecí stanice umístěná před centrálou společnosti v Duhové ulici.
Standardem v síti rychlodobíjecích stanic ČEZ je stojan ABB umožňující nabíjení všech typů a značek elektromobilů. Dobití většiny kapacity baterií elektromobilu zvládne do 20 minut. Stojan je vybavený je DC konektory s nabíjecími standardy CHAdeMO a CCS o výkonu až 50 kW. Součástí nabídky dobíjecí stanice je také AC nabíjení se standardním konektorem Mennekes, který umožňuje nabíjení s výkonem až do 22 kW. V příštím roce by měl ČEZ v rámci pilotního projektu přijít s dobíječkou s výkonem 150 kW.
Dobití se dá hradit dvěma způsoby. Buď motorista využívá paušál, který je 450 Kč měsíčně bez DPH, a při každodenním provozu elektromobilu jej jeden kilometr jízdy vyjde asi na 0,15 Kč, nebo v případě jednorázových dobíjení je cena okolo 1,5 Kč za kilometr.
Prodej nových elektromobilů na českém trhu v prvním pololetí stoupl o pětinu na 324 aut s čistě elektrickým pohonem. Prvenství drží Nissan s prodejem 87 aut, následují BMW a Volkswagen, které prodaly shodně 66 vozů. Na dalších místech skončily Hyundai (40) a Tesla (36).
reklama