China Daily: Kanton odvolal zákaz provozu malých aut
Městští úředníci v roce 2001 tvrdili , že malá vozidla zhorší dopravní zácpy, jsou poruchovější a způsobují vážné znečištění ovzduší
|
|
Foto: Wikimedia Commons |
V roce 2001 přestala městská správa vydávat povolení malým vozům využívat některé části městské dopravní sítě. O rok později se zákaz rozšířil i na vozidla registrovaná v jiných částech země. Dvanáctimilionová jižní metropole tak zavedla nejpřísnější a nejrozsáhlejší omezení pro malá vozidla v celé Číně.
Přísné nařízení prý nejde dohromady s pověstí Kantonu, města které je předvojem tržního hospodářství. Zákaz provozu malých automobilů, kromě toho, že jsou šetrnější k životnímu prostředí, jde také proti svobodnému trhu, píše státní deník China Daily.
Městští úředníci v roce 2001 vysvětlovali zákaz tím, že malá a levná vozidla ještě zhorší dopravní zácpy. Také prý jsou daleko poruchovější a způsobují vážné znečištění ovzduší. Podle China Dialy tyto argumenty dnes znějí velmi nepravděpodobně. Některá malá, podomácku vyrobená vozidla, mohla v minulosti prý způsobovat větší znečištění. To ale neplatí pro dnešní malá auta, stejně tak liše vyznívá argument, že za dopravní zácpy mohou malá vozidla. Podle deníku je zřejmé, že dopravní zácpy způsobuje často špatné řešení silniční dopravy. A v zácpách stojící velká auta se silnějšími motory vypouštějí do ovzduší větší objem emisí.
Skutečným důvodem pro vzniku nařízení byla podle listu China Dialy snaha pozdržet o několik let popularitu a množství soukromě vlastněných vozidel. Až rozhodnutí politického ústředí v Pekingu, které naopak v roce 2006 rozhodlo, že by se mělo na silnicích objevit více malých a nízkoemisních automobilů. Snahu taková vozidla nepouštět na silnici naopak Peking označil za diskriminaci. Navíc omezení malých vozidel nijak neodradilo obyvatele Kantonu od vlastnění soukromých automobilů. Každý den prý přibývá tisíc nových aut na městských silnicích.
Podle článku Small car, big move vydaného serverem China Daily 27. 08. 2009
reklama