Císař ukázal Valíku palec dolů
Proti se postavila zájmová aliance obcí, občanských sdružení a majitelů pozemků kolem vrchu Val, kterou zastupuje Petr Kužvart. "Netěší mě, že se spor bude znovu otvírat, protože to bude další oddálení budování obchvatu. Druhá strana však nepřistoupila na kompromis a neustále prosazuje stále stejné řešení, které je finančně a technicky náročnější," komentuje situaci. Ministerstvo životního prostředí chce situaci co nejrychleji vyřešit. Na základě posudku nezávislého odborníka navrhuje kompromis mezi variantami KUO a SUK, zejména s ohledem na ochranu hlavního zdroje pitné vody pro Plzeň. O této variantě chce ministr Miloš Kužvart jednat s ministrem Císařem.
Samotný plzeňský magistrát doporučil ke schválení trasu KUO. "Chceme pro Plzeň to nejlepší a tím je podle nás trasa KUO," řekl EkoListu inženýr Otásek z plzeňského magistrátu.
Spor o obchvat Plzně trvá již od roku 1991, kdy vláda schválila upravenou jižní variantu KU. Kontroverze nastala v úseku vedeném mezi Bručnou a Černicemi.. Negativní dopady sice měli být zmírněny hlubokým zářezem nebo tunelem, ale obce se postavily proti a spolu s nimi i hygienik a Magistrát města Plzně. Spolu s investorem nepřestali usilovat o revizi rozhodnutí vlády. Jako protinávrh předložili alternativní trasu SU, obcházející Bručnou a Černice z jihu. Tato varianta musela být pozměněna na variantu SUK, aby se nestřetla s městským lesem. S tou vláda v roce 1993 souhlasila. "Trase SUK lze vytknout mnoho věcí ," konstatuje projektant ing. Martin Říha. "Z hlediska vlivu na životní prostředí je podstatné, že trasa SUK je o 1,8 km delší, než KU, což by vedlo k tomu , že by většina vozidel jezdila stále přes Plzeň, neboť objížďka je mnohem delší. Trasa SUK bude také dražší, má horší začlenění do krajiny a více náročnějších křížení, než trasa KUO. V neposlední řadě naruší vrch Valík."
Pro Plzeň by měl být plánovaný obchvat vysvobozením, ale situace se vyvíjí tak, že si dlouho ještě neoddychne.
reklama