https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/cisar-ukazal-valiku-palec-dolu
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Císař ukázal Valíku palec dolů

4.6.1999 09:00 | PRAHA (EkoList)
Na konci dubna bylo již potřetí rozhodnuto o průchodu dálnice D5 kolem Plzně. Ministr pro místní rozvoj Jaromír Císař schválil variantu SUK2 procházející komplexem vrch Val - Valík. Tento verdikt měl podle ministra ukončit vleklé spory kolem této výstavby a ulehčit tíživou dopravní situaci v Plzni.
 

Proti se postavila zájmová aliance obcí, občanských sdružení a majitelů pozemků kolem vrchu Val, kterou zastupuje Petr Kužvart. "Netěší mě, že se spor bude znovu otvírat, protože to bude další oddálení budování obchvatu. Druhá strana však nepřistoupila na kompromis a neustále prosazuje stále stejné řešení, které je finančně a technicky náročnější," komentuje situaci. Ministerstvo životního prostředí chce situaci co nejrychleji vyřešit. Na základě posudku nezávislého odborníka navrhuje kompromis mezi variantami KUO a SUK, zejména s ohledem na ochranu hlavního zdroje pitné vody pro Plzeň. O této variantě chce ministr Miloš Kužvart jednat s ministrem Císařem.

Mapa tras kolem Plzně

Samotný plzeňský magistrát doporučil ke schválení trasu KUO. "Chceme pro Plzeň to nejlepší a tím je podle nás trasa KUO," řekl EkoListu inženýr Otásek z plzeňského magistrátu.

Spor o obchvat Plzně trvá již od roku 1991, kdy vláda schválila upravenou jižní variantu KU. Kontroverze nastala v úseku vedeném mezi Bručnou a Černicemi.. Negativní dopady sice měli být zmírněny hlubokým zářezem nebo tunelem, ale obce se postavily proti a spolu s nimi i hygienik a Magistrát města Plzně. Spolu s investorem nepřestali usilovat o revizi rozhodnutí vlády. Jako protinávrh předložili alternativní trasu SU, obcházející Bručnou a Černice z jihu. Tato varianta musela být pozměněna na variantu SUK, aby se nestřetla s městským lesem. S tou vláda v roce 1993 souhlasila. "Trase SUK lze vytknout mnoho věcí ," konstatuje projektant ing. Martin Říha. "Z hlediska vlivu na životní prostředí je podstatné, že trasa SUK je o 1,8 km delší, než KU, což by vedlo k tomu , že by většina vozidel jezdila stále přes Plzeň, neboť objížďka je mnohem delší. Trasa SUK bude také dražší, má horší začlenění do krajiny a více náročnějších křížení, než trasa KUO. V neposlední řadě naruší vrch Valík."

Pro Plzeň by měl být plánovaný obchvat vysvobozením, ale situace se vyvíjí tak, že si dlouho ještě neoddychne.


reklama

 
Lucie Domonkošová

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist