https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/cista-auta-pro-statni-spravu-zatim-v-nedohlednu
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Čistá auta pro státní správu zatím v nedohlednu

30.4.2008 11:00 | PRAHA (Ekolist.cz)
V rámci Programu obměny vozidel státní správy si nedávno ministerstvo životního prostředí pronajalo pět vozů na hybridní pohon. Policie ČR při plánovaném nákupu téměř tří tisíc služebních automobilů však žádný "ekomobil" nepořídí. Nelze se divit, Program, který se týká zhruba 11 000 *) vozidel státní správy, totiž stále není hotov, přestože měl být připraven do 30. září 2007.
 

Lexus GS 450h
Lexus GS 450h má benzinový motor o objemu 3,5 l a celkový výkon jeho hybridního pohonu je 254 kW (340 koní). Zrychlení z 0 na 100 km/h je schopen za 5,9 s, maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h. Kombinovaná spotřeba uváděná výrobcem je 7,9 l benzínu na 100 km, emise CO2 185 g/km.
Foto: Eva Veverková/MŽP

Ministerstvo životního prostředí (MŽP) si pronajalo pět tzv. hybridních automobilů v rámci Programu obměny vozidel státní správy, který má umožnit nahradit starou neekologickou flotilu „čistými“ vozidly. "Podle programu budou muset ministerstva nakupovat nová vozidla namísto ojetých tak, aby do roku 2014 bylo 25 % vozidel ve státní správě v kategorii "čistých" vozidel - tedy buď vozidel na alternativní pohon (hybridy, CNG, elektromobily, vysokoprocentní biopaliva) nebo na klasický pohon, ale s nízkými měrnými emisemi CO2 na km,“ vysvětluje tiskový mluvčím MŽP Jakub Kašpar.

Program si klade za úkol snížit emise látek, které mají přímý negativní vliv na lidské zdraví, vegetaci a ekosystémy – tedy především jemných prachových částic (PM10 a PM2,5) a polycyklických aromatických uhlovodíků. Některá opatření míří také ke snižování emisí skleníkových plynů, především CO2. Program dále obsahuje soubor konkrétních úkolů pro MŽP, ale i pro ministerstva dopravy, zdravotnictví, financí, průmyslu a obchodu či zemědělství. Tyto úkoly by měly být splněny během roku a půl.

Ministerstvo životního prostředí mělo tento program podle usnesení Vlády České republiky připravit do 30. září 2007, ale ten k dnešnímu datu úplně hotov není. Podle Jakuba Kašpara je ale prakticky připraven a ve velmi brzké době bude předložen ministerstvům do meziresortního připomínkového řízení. Podle něj se program týká zhruba 11 000 *) lehkých a užitkových automobilů. Číslo je podle Kašpara zatím pracovní, jednotlivá ministerstva jej v v připomínkovém řízení mají za úkol aktualizovat.

Policie na program nečekala

Obměnou vozového parku za „čistá auta“ měla být mezi prvními zasažena auta policejní. Ministerstvo vnitra v současnosti vyhodnocuje nabídky na nákup cca 2 800 osobních automobilů (přesný počet má záležet na ceně nabídnuté uchazeči o zakázku). Ani jedno ale není na alternativní pohon, všechna auta budou benzínová. Vozidla pro Policii musí podle zadání splňovat minimálně emisní limity Euro 4. Spotřeba automobilů s výkonem minimálně 80 koní musí být menší než 7 litrů, u výkonu 100 koní menší než 8 litrů a při výkonu 140 koní nesmí překročit 8, 5 litrů na 100 kilometrů.

„Zadávací podmínky zvýhodňují uchazeče, kteří nabídnou vozidla s nižší spotřebou a splňující emisní limity Euro 5,“ sdělil Ekolistu.cz Martin Šlemer z Oddělení centrálních nákupů Policejního prezidia ČR. Podle jeho informací jsou spotřeba a emisní limit Euro 5 dvě z pěti dílčích hodnotících kritérii. Spotřeba vozidel se podílí 38 % a splnění emisního limitu Euro 5 se podílí 3 % na celkovém hodnocení.

Podle serveru Aktuálně.cz nevnímá Martin Bursík nákup benzínových automobilů pro Policii jako zlý úmysl. Podle Bursíka si to prý jen při nákupu neuvědomili. Nákup dalších automobilů probral s Ivanem Langerem a doporučil mu automobily poháněné zemním plynem. Ivan Langer prý bral jeho doporučení jako dobrou inspiraci, a přislíbil v budoucnu nákup dalších automobilů na hybridní pohon.

„Ke zpoždění došlo tím, že jsme se snažili co nejpřesněji definovat, co je to „čisté auto“, a chtěli jsme také ministerstvům a vládě dát k dispozici co nejaktuálnější přehled situace na trhu,“ vysvětluje Jakub Kašpar.

Toyota Prius
Toyota Prius má benzinový motor o objemu 1,5 l s výkonem 57 kW. Jeho elektromotor má výkon 50 kW (67 koní). Z 0 na 100 km/h zrychlí za 10,9 s, jeho maximální rychlost je 170 km/h. Kombinovaná spotřeba uváděná výrobcem činí 4,3 l/100 km, emise CO2 104 g/km.
Foto: Eva Veverková/MŽP
Česká cesta

V současné době jsou na našem trhu z kategorie hybridů nabízeny vozy Toyota Prius, Lexus RX 400h, Lexus GS 450h a Honda Civic. Nákup hybridního automobilu zatím nenabízí možnost žádných finančních úlev. Martin Bursík převzal dva vozy Lexus GS 450h a tři vozy Toyota Prius na konci února. Automobily budou sloužit pro dopravu ministra a jeho náměstků.

Podle odborníků se jedná z technicko-ekologického hlediska o jedny z nejlepších hybridních automobilů. „Nicméně otázka nejlepší volby na trhu je diskutabilní, protože nabídka sériově vyráběných hybridních automobilů se zajištěnou servisní sítí je na rozdíl např. oproti USA v Evropě relativně velmi malá, vozy nabízí pouze několik automobilek,“ říká Boleslav Kadleček z Technické fakulty České zemědělské univerzity v Praze. Tomáš Voříšek ze střediska SEVEn (Středisko pro efektivní využívání energie, o.p.s.) má s Toyotou Prius dokonce osobní zkušenost. „Lze s ní jezdit s dlouhodobou spotřebou převážně po městě pod 5 litrů/100 km – tomu odpovídají emise CO2 hluboko pod 120 g/km, tedy velmi dobrý výsledek,“ říká Tomáš Voříšek.

Model Prius se v roce 1997 objevil na trhu jako první hybridní automobil a je dosud nejprodávanějším svého druhu. Například v Japonsku, bylo prodáno celkem asi 450 000 kusů. Podle Tomáše Voříška Toyota Prius několikrát zvítězila mezi modely střední třídy hodnocených v rámci iniciativy topten.info. Metodika hodnocení byla převzata od švýcarského autoklubu VCS, která zohledňuje energetickou náročnost vozu (hodnocenou množstvím emisí CO2 na ujetý kilometr – váha 40 %), hlučnost (20 %), emise oxidů dusíku, uhlovodíků a pevných částic (20 %), emise karcinogenních látek (15 %) a dopad na živou přírodu (5 %). „Souhrnné bodové hodnocení je nazýváno jako "eco-rating" a vůz Toyota Prius dosáhl z možných 100 bodů hodnoty 83,“ shrnuje Tomáš Voříšek. Podle něj může nákup těchto vozů v praxi snížit spotřebu o 2-3 litry na 100 km u Toyoty Prius, u Lexusu oproti jiným vozům této třídy zřejmě i více. „Tomu odpovídají emise CO2 v množství 50 až 80 g/km,“ říká Voříšek.

Toyota Prius má benzínový motor o objemu 3,5 l s výkonem 57 kW. Jeho elektromotor má výkon 50 kW a kombinovaná spotřeba uváděná výrobcem činí 4,3 l/100 km. Lexus GS 450h má benzínový motor o objemu 3,5 l a celkový výkon jeho hybridního pohonu je 254 kW. Kombinovaná spotřeba uváděná výrobcem je 7,9 l benzínu na 100 km, emise CO2 185 g/km. Výrobce u vozů navíc deklaruje využití recyklovatelných materiálů. Spalovací motor je držitelem ocenění "nejefektivnější zážehový motor."

Podle Sdružení automobilového průmyslu je v České republice registrováno přibližně 7 milionů motorových vozidel, z toho je 4,2 milionu osobních aut. Podle Sdružení automobilového průmyslu je průměrné stáří osobního automobilu 13,93 let.

Plyn? Elektřina? Hybrid?

Hybridní automobily jsou vozidla, která používají ke svému pohonu různé druhy motorů, obvykle kombinaci klasického spalovacího motoru o menším objemu a elektromotoru. Šetrné k životnímu prostředí jsou i automobily jezdící na zemní plyn, propan butan nebo na elektřinu. Ministerstvo si tyto alternativy ale nevybralo. Podle MŽP nejsou automobily na elektřinu v současné době pro potřeby ministerstva využitelné. Elektromobily mají podle ministerstva velmi malou dojezdovou vzdálenost. Automobily na plyn mají zase jednu velkou nevýhodu, a tou je malý počet plnících stanic. Nicméně CNG (stlačený zemní plyn) je podle Kašpara cesta, o které MŽP přemýšlí do budoucna. Jiné alternativy rozhodně nezavrhuje.

Ministerstvo si všech pět vozů hybridní flotily pronajímá. Ekolist.cz se zajímal, zda by z ekonomického hlediska nebylo výhodnější tyto automobily zakoupit. „MŽP se rozhodlo pro pronájem proto, že jej společnost Toyota nabídla a z hlediska státního rozpočtu a daňových poplatníků jde o jednoznačně výhodnější možnost.“ Podle něj za nájem jednoho Lexusu GS 450h ministerstvo zaplatí za rok 186 540 Kč (prodejní cena nového vozu cca 2 miliony Kč), za nájem jedné Toyoty Prius částku 110 250 Kč (prodejní cena nového vozu cca 740 000 Kč).

„Pokud jde o životnost, na hybridní technologii je poskytována garance bezchybného provozu po dobu 8 let či do najetí 160 tis. km. Poté lze předpokládat výměnu akumulátorů a pravděpodobně i opravu automatické převodovky, jíž je vůz vybaven,“ říká Tomáš Voříšek ze střediska SEVEn (Středisko pro efektivní využívání energie, o.p.s.) . Sám by prý ministerstvo za tento krok nekritizoval, vozy si možná s dobrou rozvahou jejich rychle klesající ceny jen půjčuje. Boleslav Kadleček z Technické fakulty České zemědělské univerzity v Praze nedokázal odpovědět na otázku, zda je pronájem ekonomicky výhodnější. Podle něj se ale dá předpokládat, že životnost vozů bude velmi dobrá, zřejmě vyšší než u klasických vozidel.

Co je hybrid

Co je hybridní pohon? Wikipedia jej charakterizuje jako kombinaci několika zdrojů energie pro pohon jednoho dopravního prostředku. Nejčastěji se má na mysli kombinace elektrické trakce jako u elektromobilu a spalovacího motoru. Hybridní pohony jsou využívány především v silniční a železniční dopravě (více viz heslo Hybridní pohon). Mezi největší výhodu tohoto kombinovaného pohonu patří podle Wikipedie možnost využití jednotlivých pohonů v oblasti nejvyšší účinnosti, čímž se zajišťuje snížení spotřeby energie (v našem případě tedy spotřeby benzínu). Nevýhodou pohonu jsou vysoké pořizovací náklady, zvýšení hmotnosti vozidla o hmotnost akumulátoru a zmenšení úložných prostor v vozidle.

Hybridů ale přibývá na silnicích jen velmi pomalu. Podle serveru 21. století by mělo být v roce 2015 ve vozovém parku Japonska a USA kolem čtyř procent hybridů. V západní Evropě se jejich podíl má dostat na dvě procenta. Některé zdroje dokonce uvádí, že se tato čísla mají až ztrojnásobit.

Vývoj hybridů je finančně náročný, ale i tak automobilky na jejich vývoji intenzivně pracují. Dá se předpokládat, že by se do pěti let mohlo objevit na našem trhu až 50 různých hybridních modelů, píše 21. století.

*) Na základě informací od tiskového mluvčího MŽP Jakuba Kašpara opravujeme v prvním odstavci uvedený neaktuální údaj. Státní správa využívá celkem 19 502 vozidel, z toho je 17 378 osobních aut a 2 124 lehkých nákladních aut. V roce 2005 spotřebovala státní správa celkem 25 811 368 l benzínu a 4 495 671 l nafty.


reklama

 
Monika Frühbauerová, mm

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist