Clintonův plán na snížení emisí sklidil obdiv i kritiku
"Američané rádi jezdí autem a jezdíme více, než kdy předtím," řekl Clinton ve svém každotýdenním rozhlasovém projevu k národu. "Ale emise z našich aut, zejména těch větších, méně úsporných vozů, hrozí zničit mnohé z úspěchů ve zlepšování kvality ovzduší, kterých Amerika dosáhla."
"Vůbec poprvé se náš plán netýká jen automobilů, kterými jezdíme, ale i paliva, které používáme," řekl Clinton při oznámení nových pravidel navrhovaných Agenturou pro ochranu životního prostředí (EPA).
Podle tohoto návrhu, který bude do konce roku vystaven připomínkám veřejnosti, by čistší benzín a přísnější limity pro emise z výfuků byky zavedeny za více něž pět let, v roce 2004.
Obsah síry v benzínu, který se nyní v průměru pohybuje kolem 330 částic v miliónu (ppm) by byl snížen o 90 % na 30 ppm.
Vysoký obsah síry v benzínu poškozuje katalyzátory, které čistí výfukové plyny.
Současně by dodávky, nákladní automobily a sporotvní vozy musely snížit emise oxidů dusíku, které způsobují smog.
Zatímco výkonný ředitel ekologické organizace Sierra Club Carl Pope návrh přivítal, Michael Gough z Ústavu pro podnikatelskou soutěž (Competitive Enterprise Institute) tvrdí, že zavedení navrhovaných opatření bude stát miliardy dolarů, aniž by přineslo jakýkoli měřitelný zdravotní efekt.
Republikánský senátor Dick Lugar z Indiany si stěžoval, že jde o "větší přísnost na automobily, které jsou mezi Američany populární".
Pokud budou navrhovaná opatření zavedena, typické nové auto bude znečišťovat ovzduší o 90 % méně než auta, která nyní jezdí po silnicích.
reklama