ČR plánuje vodní propojení s Dunajem
Jedna varianta počítá s tím, že lodě z Břeclavi budou plout do vídeňského přístavu přímo přes rakouské území, další dvě pak plánují využití vodních tras na Slovensku. Záměr napojit Česko na dunajskou vodní trasu podporují jak ministerstva, tak Jihomoravský kraj. Proti výstavbě vodní cesty jsou však někteří ekonomové a ekologičtí aktivisté, kteří argumentují vysokými náklady na její výstavbu a zničením desítek tisíc hektarů chráněných přírodních území.
"Nemáme nic proti vodní dopravě, ale tam, kde jsou na to vhodné přírodní podmínky, a to tady není," uvedl Jaroslav Urgerman z Unie pro řeku Moravu, která sdružuje odpůrce výstavby. Náklady na výstavbu asi 80kilometrového úseku mezi Vídní a Břeclaví jsou vyčísleny na 25 miliard korun. Projekt by mohl v budoucnu získat až 85procentní dotaci z Fondu soudržnosti Evropské unie, která podporuje rozvoj vodní dopravy.
Ředitel Sdružení Dunaj - Odra - Labe Jaroslav Kubec uvedl, že v břeclavském přístavu by se mohlo ročně překládat tři až pět milionů tun zboží, například zemědělských produktů nebo uhlí ze severní Moravy. "Urychlila by se i přeprava těžkých kusů, které se vozí z Ostravska do Mělníka nebo do Lovosic, kde se překládají na říční lodě," dodal. Relativní pomalost vodní dopravy vyvažuje podle něj to, že je levnější než jiné druhy dopravy.
reklama