Den bez aut v Praze opět bez pomoci města
"Den bez aut je jedinečnou příležitostí pro všechny obyvatele města, nejen pro dopravní inženýry, vyzkoušet si alespoň na jediný den, jak se dá žít ve městě bez všudypřítomného hluku, bez emisí a bez strachu z automobilů, který na ulici všichni podvědomě cítíme," říká Petr Kurfürst z Centra pro dopravu a energetiku (CDE), jednoho z občanských sdružení podílejících se na organizování Dne bez aut. "Jde nám o to, aby byla akce pořádána shora, aby iniciativu převzali městští radní, tak jak to dělají jejich kolegové v ostatních evropských městech," říká Kurfürst a přiznává, že pražské zastupitelstvo je nepochopitelně tvrdým oříškem. Praha na výzvu Evropské komise k uspořádání akce odpověděla, že má "plné ruce práce" s přípravou zasedání MMF a SB. Termín však nebyl pevně stanoven, a proto se Den bez aut mohl konat později či dříve.
Iniciativy se tedy chopila občanská sdružení, ale pražský magistrát jim opět nevyšel vstříc. Jejich žádosti o uzavření hlavních komunikací v centru města a o hromadnou dopravu zdarma zamítl. Uzavírka by prý způsobila dopravní chaos v přilehlých oblastech, protože řidiči by se snažili uzavřené komunikace objíždět. Petr Kurfürst toto zdůvodnění rozhodně odmítá: "Když to může fungovat ve stovkách jiných měst, může to fungovat i v Praze. Uzavírce musí předcházet přiměřené informování veřejnosti a hlavně politici a zastupitelé musí jít občanům příkladem. Předseda Evropské komise Romano Prodi jel také do práce na kole."
Druhý požadavek odmítl primátor Jan Kasl s tím, že by MHD zdarma jednak byla "nespravedlivá vůči držitelům síťových jízdenek" a jednak by Dopravní podnik údajně prodělal okolo 2,4 milionu korun na jednorázovém jízdném. Akce MHD zdarma by ale mohla naopak přilákat nové uživatele, kteří by ztrátu vrátili ve formě zvýšené tržby. Navíc v některých městech České republiky bude 3. listopadu hromadná doprava zdarma a například centrum Brna bude pro soukromé automobilisty uzavřeno a hlídáno městskou policií.
Praha je z hlediska automobilové dopravy nejzatíženějším evropským velkoměstem. Na dva obyvatele Prahy připadá jedno auto. Proto pražská ekologická sdružení žádají v otevřeném dopise, který dnes ráno předala Radě zastupitelstva hlavního města Prahy, aby byl Den bez aut 2001 oficiálně pořádán městem, protože tak stoupá jeho účinnost na obyvatele.
V rámci Dne bez aut se budou konat různé doprovodné akce, mimo jiné také cyklistická manifestační jízda "za vybudování systému cyklistických stezek v Praze", která začne v 15.30 u stanice metra Pražského povstání a pojede po magistrále k Muzeu a přes Staroměstské náměstí k Magistrátu na Mariánské náměstí.
reklama