Děti Země chtějí, aby informace o znečištění byly veřejné
Podle tiskové mluvčí Dětí Země Adély Kubíčkové má petice dva základní požadavky. Prvním je zřízení integrovaného registru znečištění (PRTR), kde by si lidé mohli zjistit informace o tom, kdo, jak a čím znečišťuje životní prostředí v jejich okolí. Druhým požadavkem pak je urychlená ratifikace tzv. Stockholmské úmluvy o zákazu dvanácti nejjedovatějších látek - takzvané "toxické dvanáctky".
"PRTR je jednoduchý a zejména levný nástroj, který může pomoci veřejnosti, státní správě, ale i výrobcům smaotným," říká Ondřej Velek z Nadace Partnerství, která na kampani spolupracuje. Podle předsedy Dětí Země Jindřich Petrlíka zřízení PRTR přinese hned několik výhod. "Výrobce bude moci vypočítat, kde mu může mizet část nějakých chemických látek, protože registr bude obsahovat jak přehled látek, které do výroby vstupují, tak i těch, které podnik vypouští do prostředí," říká Petrlík. Stát podle Petrlíka takto získá kontrolu nad znečišťovateli, mezi výrobci se snadno odliší ti "špatní" od "dobrých" a veřejnost získá informace o tom, kdo životní prostředí toxickými látkami znečišťuje. "Navíc se předejde různým nepříjemným překvapením při haváriích, kdy se veřejnost až minutu po dvanácté dozvídá, co se vlastně v podniku v jejím okolí nachází," argumentuje předseda Dětí Země.
Děti Země již oslovily přes 20 průmyslových podniků dopisem, v němž firmy požádaly o vyplnění jakéhosi stručného registru znečištění. Podle Petrlíka například generální ředitelství ČEZu tabulku s přehledem používaných a vypouštěných látek vyplnit nedokázalo, zatímco Spolchemie Ústí nad Labem ji vyplnila téměř kompletní.
Stockholmská úmluva si kalde za cíl omezit, či zcela vyloučit používání látek tzv. "toxické davanáctky" perzistentních organických látek (tzv. POP), do níž patří především DDT, polychlorované bifenyly, hexachlorbenzen, dioxiny či různé pesticidy. Úmluva by měla být uzavřena ve Stockholmu 22. května tohoto roku.
Jakub Kašpar
|
|
|
Na tiskové
konferenci |
Jindřich Petrlík | Adéla Kubíčková
a Jindřich Petrlík |
reklama