Děti Země kritizují plánovanou novou silnici I/13 na Frýdlantsko
V roce 2013 byla dokončena první etapa silnice, která nyní končí okružní křižovatkou před Mníškem. Dál na Frýdlant vede silnice hustou zástavbou v Mníšku a Albrechticích, s komplikovaným stoupáním i nevyhovující šířkou. Je místem častých dopravních nehod. V plánu je proto 8,5 kilometru dlouhá přeložka, která dopravu odvede mimo obce. Počítá s výstavbou osmi mostů a náklady se předběžně odhadují na 1,27 miliardy korun. Stavět by se mohlo začít v roce 2021. "EIA už byla zpracována, podle nového zákona se ale musí opakovat. Teď se připomínkuje, připravujeme veřejné projednávání," řekl při nedávné návštěvě vlády Josef Tomeš z liberecké ŘSD.
Děti Země podaly k posudku EIA 50 připomínek. Kritizují nedostatečné posouzení vlivů nové silnice na povrchové a podzemní vody s rizikovým zásahem do zdrojů pitné vody pro obce Mníšek, Nová Ves a Oldřichov, vlivů na krajinný ráz a na biotopy vzácných druhů organismů a také na rozpory v hlukové a rozptylové studii. "Jako zcela zásadní nedostatek dokumentace považujeme neposouzení jiných tras nové silnice I/13 mimo území obce Nová Ves s rekreačním a přírodním charakterem a také levnou, rychlou a jednoduchou modernizaci stávající silnice I/13, takže by se žádná silnice I. třídy nestavěla," uvedl předseda organizace Miroslav Patrik.
Frýdlantsko trápí nedostatek pracovních příležitostí. Od zbytku kraje je odříznuto horami a silnice I/13 je hlavní přístupovou komunikací. Podle posledního sčítání dopravy po ní třeba v oblasti Dětřichova denně projede až 5800 aut. "Výstavba nové dopravní tepny je pro náš region v současné době zásadní limitou stávajícího i budoucího rozvoje celého Frýdlantska. A to s ohledem na zdravotní obslužnost regionu, bezpečnost dopravy v zimě, při povodních nebo jiných událostech, kvůli pracovním příležitostem našich obyvatel či jejich dopravě za prací," dodal Ramzer.
reklama