https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/deti-zeme-kritizuji-planovanou-novou-silnici-i-13-na-frydlantsko
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Děti Země kritizují plánovanou novou silnici I/13 na Frýdlantsko

16.3.2018 04:20 | FRÝDLANT (ČTK)
Frýdlantsko trápí nedostatek pracovních příležitostí. Od zbytku kraje je odříznuto horami a silnice I/13 je hlavní přístupovou komunikací. Podle posledního sčítání dopravy po ní třeba v oblasti Dětřichova denně projede až 5800 aut. / Ilustrační foto
Frýdlantsko trápí nedostatek pracovních příležitostí. Od zbytku kraje je odříznuto horami a silnice I/13 je hlavní přístupovou komunikací. Podle posledního sčítání dopravy po ní třeba v oblasti Dětřichova denně projede až 5800 aut. / Ilustrační foto
Ekologická organizace Děti Země zpochybnila výstavbu nové silnice I/13 z Krásné Studánky směrem na Frýdlantsko. Navrhuje modernizaci současné silnice jako úspornější a dopravně efektivnější řešení. Silnice je přitom hlavní přístupovou komunikací na ekonomicky slabé Frýdlantsko a Liberecký kraj i starostové tamních obcí považují novou silnici za prioritu. Kvůli špatnému dopravnímu napojení region, kde žije 25.000 lidí, opouštějí firmy, řekl to včera starosta Frýdlantu Dan Ramzer (ODS).
 

V roce 2013 byla dokončena první etapa silnice, která nyní končí okružní křižovatkou před Mníškem. Dál na Frýdlant vede silnice hustou zástavbou v Mníšku a Albrechticích, s komplikovaným stoupáním i nevyhovující šířkou. Je místem častých dopravních nehod. V plánu je proto 8,5 kilometru dlouhá přeložka, která dopravu odvede mimo obce. Počítá s výstavbou osmi mostů a náklady se předběžně odhadují na 1,27 miliardy korun. Stavět by se mohlo začít v roce 2021. "EIA už byla zpracována, podle nového zákona se ale musí opakovat. Teď se připomínkuje, připravujeme veřejné projednávání," řekl při nedávné návštěvě vlády Josef Tomeš z liberecké ŘSD.

Děti Země podaly k posudku EIA 50 připomínek. Kritizují nedostatečné posouzení vlivů nové silnice na povrchové a podzemní vody s rizikovým zásahem do zdrojů pitné vody pro obce Mníšek, Nová Ves a Oldřichov, vlivů na krajinný ráz a na biotopy vzácných druhů organismů a také na rozpory v hlukové a rozptylové studii. "Jako zcela zásadní nedostatek dokumentace považujeme neposouzení jiných tras nové silnice I/13 mimo území obce Nová Ves s rekreačním a přírodním charakterem a také levnou, rychlou a jednoduchou modernizaci stávající silnice I/13, takže by se žádná silnice I. třídy nestavěla," uvedl předseda organizace Miroslav Patrik.

Frýdlantsko trápí nedostatek pracovních příležitostí. Od zbytku kraje je odříznuto horami a silnice I/13 je hlavní přístupovou komunikací. Podle posledního sčítání dopravy po ní třeba v oblasti Dětřichova denně projede až 5800 aut. "Výstavba nové dopravní tepny je pro náš region v současné době zásadní limitou stávajícího i budoucího rozvoje celého Frýdlantska. A to s ohledem na zdravotní obslužnost regionu, bezpečnost dopravy v zimě, při povodních nebo jiných událostech, kvůli pracovním příležitostem našich obyvatel či jejich dopravě za prací," dodal Ramzer.


reklama

Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
Leona Vacková
tisknout poslat
 twitter
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení


Zapomněli jste heslo? Změňte si jej.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama



Blíž přírodě

 

Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist