Dopravní experti budou jednat o rychlé železnici a otevření trhu
Příprava na výstavbu vysokorychlostních tratí pro vlaky jedoucí více než 300kilometrovou rychlostí je zatím v Česku ve fázi prvních studií. Letos v květnu vláda schválila koncepční materiál, který stanovuje základní sít rychlých spojení největších českých měst na vysokorychlostní železnice v zahraničí. První takovou tratí je propojení Berlína přes Drážďany s Prahou. Hotová by mohla být podle Správy železniční dopravní cesty do roku 2030. Druhou v pořadí je trať z Prahy do Brna, která se v Brně rozdvojuje na dva směry k Břeclavi a na Ostravu. Poslední uvažovaná spojení mají směřovat z Brna do polských Katovic a z Prahy do Vratislavi.
Českým drahám vyprší velká část desetiletých kontraktů na provoz vlaků v roce 2019, obnovení smluv bez výběrových řízení ale už nebude mít státem vlastněný dopravce jednoduché. Podle takzvaného čtvrtého evropského železničního balíčku může stát, případně kraj, přidělovat provoz na jednotlivých tratích bez soutěže i po roce 2019. Je to možné ale jen krátkodobě a za situace, že o konkrétní trasu nemá zájem žádný konkurent.
reklama



Weber: Brusel zmírní zákaz, některé spalovací motory zůstanou i po roce 2035
HN: Hladík zrušil stanovisko MŽP k ekologickému posudku silnice přes Český ráj
Brusel podle šéfa EPP navrhne upustit od zákazu spalovacích motorů od roku 2035