https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/dpp-testuje-dalsi-hybridni-autobus-koupit-je-planuje-pristi-rok
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

DPP testuje další hybridní autobus, koupit je plánuje příští rok

2.8.2019 00:17 | PRAHA (ČTK)
Pražský dopravní podnik (DPP) bude testovat po dva měsíce v běžném provozu autobus značky Solaris s hybridním pohonem.
Pražský dopravní podnik (DPP) bude testovat po dva měsíce v běžném provozu autobus značky Solaris s hybridním pohonem.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | DPP
Pražský dopravní podnik (DPP) bude testovat po dva měsíce v běžném provozu autobus značky Solaris s hybridním pohonem. Na jaře už podobným způsobem vyzkoušel nízkopodlažní kloubový hybrid Volvo. Cílem je zjistit, jaká technologie bude pro Prahu z hlediska ekonomiky a úspor nejvhodnější předtím, než podnik na podobné autobusy příští rok vypíše tendr. Novinářům to minulý týden řekli zástupci DPP a magistrátu.
 

Hybridní autobusy využívají kromě naftového pohonu také elektromotor, který se nabíjí brzděním, a vzniklá energie je využívána při rozjezdu. Podle výrobce by se tímto způsobem měla spotřeba a emise autobusu snížit až o 30 procent. "Cesta hybridních autobusů má tři výhody - snižuje náklady na provoz, zvyšuje komfort pro cestující a snižuje i emise," uvedl primátorův náměstek Adam Scheinherr (Praha Sobě).

DPP musí kvůli obnově vozového parku každý rok nakoupit 100 až 120 autobusů. V příštím roce by jejich významnou část měly tvořit právě hybridní vozy, a to mimo jiné i proto, že město se zavázalo snížit emise uhlíku o polovinu do roku 2030. Jaký bude poměr vozů s různými typy alternativních pohonů, podle Scheinherra město teprve rozhodne a bude to záviset i na výsledku nynějších testů. Po vozu Solaris DPP otestuje ještě hybridní autobus Iveco.

Dvanáctimetrový autobus Solaris Urbino 12 Hybrid na rozdíl od na jaře testovaného vozu Volvo nevyužívá klasické baterie, ale tzv. trakční kondenzátory, které se mnohem rychleji nabíjejí a vybíjejí. Podle Jana Barchánka z DPP je jejich výhodou vyšší životnost - měly by vydržet 12 let, zatímco baterie se musí po šesti letech vyměnit.

Naftové autobusy DPP kupuje za zhruba 5,5 milionu korun, hybridní vozy vyjdou podle odhadu asi o 70 procent dráže než naftové, dodal Barchánek. Přesnou cenu nicméně určí až tendr a bude záviset i na tom, kolik jich město bude kupovat. DPP chce rozvíjet také plně elektrifikované autobusy, pro které je nicméně nejprve nutné vybudovat dobíjecí stanice. Barchánek také uvedl, že podnik plánuje v budoucnu testovat i jiné pohony, například vodíkový. Naopak CNG autobusy DPP neplánuje, protože mají emise srovnatelné s moderními naftovými vozy.

Testovaný vůz bude po následující dva měsíce vyjíždět z hostivařského depa a cestující na něj budou moci narazit na linkách 133, 165, 175, 207 a 213. Poprvé vyrazil do provozu 22. července odpoledne na posledně zmíněné lince.

DPP provozuje více než 1100 autobusů s průměrným stářím devět let. Nejdelší trasu má autobusová linka 177, bezmála 29 kilometrů. Náklady podniku na provoz autobusů v pražské integrované dopravy činí ročně skoro čtyři miliardy korun.


reklama

Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
tisknout poslat
 twitter
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Blíž přírodě

 


Pražská EVVOluce
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist