https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/dw-island-chce-byt-vodikovym-ostrovem
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

DW: Island chce být vodíkovým ostrovem

4.1.2005 12:17 | PRAHA/REYKJAVÍK (EcoMonitor)
Island, modelová země ekologického chování, chce skoncovat se svojí závislostí na fosilních palivech tím, že všechna vozidla i lodě budou využívat pohon na vodík. Ostrovní stát by rád v budoucnu vyvážel vodík do celé Evropy. Ostrov malý počtem svých obyvatel, žije jich zde pouze 300 000, oplývá hojností dvou věcí, ryb a zdrojů čisté energie.
 

Vulkanický ostrov u polárního kruhu má více zdrojů vodní a geotermální energie než jeho obyvatelé dokáží spotřebovat a její cena je neuvěřitelně nízká. Islanďané vždy vyráběli elektřinu pouze z obnovitelných zdrojů, navíc devět z deseti domů je i vytápěno z geotermálních zdrojů ležících pod povrchem země.

Jenže jinak skvělá bilance energií šetrných k životnímu prostředí je narušované dvěma velkými zdroji znečištění, jednak více než 180 000 automobily a 2 000 autobusy a také flotilou 800 rybářských lodí. Nyní se Islanďané rozhodli, že v budoucnu bude všechna vozidla a plavidla pohánět jedině vodík. Konsorcium Islandská nová energie (Íslensk NýOrka), které tvoří krom dalších firem i DamlierChrysler a Royal Dutch Shell, prohlásilo uskutečnění této myšlenky za svůj cíl. První viditelnou známkou naplánované vodíkové revoluce jsou tři autobusy pro veřejnost a vodíková čerpací stanice na okraji Reykjavíku.

Jón Björn Skúlason, manažer Islandské nové energie, prohlásil, že je s takovou akcí spokojen, nicméně největší díl práce bude třeba teprve udělat. K tomu, aby ostrované začali využívat vodíkový pohon nejsou potřeba jen nová moderní auta, ale i celá nová síť čerpacích stanic. „Když mluvíme o tom, že by všechny vozy měly jezdit na vodík, musíme vybudovat kolem stovky stanic po celém Islandu,“ říká Skúlason. A to je skutečně dlouhá cesta. Průkopníci z Islandu si uvědomují, že klíčovým problémem je přesvědčit automobilový průmysl, aby začal vyrábět motory poháněné vodíkem, a to ve velkém počtu.

Plán na několik dalším měsíců je pevně stanoven. „Samozřejmě hlavním cílem je dostat na silnice vodíkové automobily a ne jenom autobusy. To je náš základní úkol,“ dodává Skúlason. „Ve stejné době chceme vyzkoušet motory i pro námořní lodě, což neznamená jen výzkum, ale i předvádění dosažených výsledků.“ Námořní využití se zřejmě bude rozvíjet poněkud pomaleji, protože v současnosti není prakticky využitelná technologie dostupná.

To ovšem manažera Islandské nové energie neodrazuje od ambiciózních plánů do budoucna, které počítají i s vývozem vodíku z ostrova do dalších evropských států. „Máme vypracovanou studii takového obchodu. Samozřejmě Island se nikde nestane žádným Kuvajtem severu. Energetická kapacita ostrova nikdy nepřekročí hranici představující jen několik málo procent spotřeby celé Evropy,“ dodává Björn Skúlason.

Podle článku Ralfa Köpkeho Deutsche Welle 26. 12. 2004.


reklama

 
Hugo Charvát

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist