EK žaluje Německo kvůli plánu na mýtné pro osobní auta
Komise německou legislativu, která by se týkala také českých řidičů, prošetřuje od loňského června. Už tehdy také Německo oznámilo, že odkládá spuštění systému, který měl původně fungovat od počátku letošního roku. Letos v dubnu dostal Berlín dva měsíce na nápravu stavu, které však nedokázal využít.
Podle žalovaných pravidel mají mít majitelé aut registrovaných v Německu nárok na plný odpočet silničního poplatku z daně z motorových vozidel, fakticky by tak od něj byli osvobozeni. Komise včera také upozornila na to, že ceny za krátkodobé - tedy na dobu kratší než rok - dálniční známky určené pouze pro vozidla registrovaná v zahraničí, jsou v některých případech nepřiměřeně vysoké.
"Navzdory tomu, že komise od listopadu 2014 mnohokrát jednala s německými orgány, nebyly její zásadní výhrady dosud vyřešeny. Komise proto předkládá případ Německa Soudnímu dvoru EU," uvedla včera unijní exekutiva.
"Mýtné odpovídá evropskému právu, což Soudní dvůr EU potvrdí," je přesvědčen německý ministr dopravy Dobrindt. "Německo očekává svižné řízení, aby po něm mohlo být mýtné technicky zavedeno," poznamenal také ministr, podle něhož je dobře, že se věc pohnula z místa.
Německo je poslední velkou evropskou zemí, která dosud nezpoplatnila své dálnice pro osobní auta. Mýtné v navržené podobě však odmítali němečtí sousedé včetně Rakouska, Nizozemska nebo České republiky.
Komise včera zdůraznila, že je právem členských států EU rozhodnout o zavedení mýtného pro osobní či nákladní auta na svých silnicích. Poplatky však musí být shodné pro všechny uživatele silnic. Zavedení poplatku jen pro cizí státní příslušníky - ať už formou zákona či jeho praktickými důsledky - je podle názoru EK diskriminační a v rozporu s unijními smlouvami.
reklama