Ekocentrum Chaloupky na Jihlavsku školí v zahradní pedagogice
Zahradní pedagogika není o zahradničení nebo primárně o ekologii, upozornil Kříž. V zahradě je možné vyučovat všechny předměty, včetně matematiky nebo fyziky. "Když počítáte procenta uschlých stromů v lese, je to matematická slovní úloha, a při tom se dozvíte víc o hospodaření s vodou a jejím koloběhem v přírodě," uvedl Kříž. Letos dostane prostor výuka chemie prostřednictvím fyziologie rostlin.
Zahradní pedagogice se věnuje i časopis Školní zahrada, který Chaloupky vydávají. Je přístupný i v elektronické podobě. Odběrateli jsou nejen školy, ale i lidé, kteří děti učí sami. Často poskytuje návod, jak výuku do zahrad přinést. "Jde o přístup a změnu myšlení. Proč být mezi čtyřmi stěnami a učit děti o přírodě, když příroda je venku. K dispozici jsou stovky výzkumů, které říkají jak prospěšné je učit se v přírodě, jak sociálně, tak zdravotně," řekl Kříž.
Školní zahrady jsou podle něho českým fenoménem. Dotacemi jejich vznik podporuje Státní fond životního prostředí, na Vysočině z popudu Chaloupek i kraj. "Pokud se do některých projektů mají zapojit naši partneři z Horního Rakouska, musí pěstovat v květináčích," řekl Kříž. Školních zahrad je podle něho v Rakousku minimum. "Ve Vídni existuje pro všechny tamní školy jen jedna centrální," řekl.
Eduína je cena založená obecně prospěšnou společností EDUin na podporu inovací ve vzdělávání. Klade si za cíl upozorňovat na zajímavé inovativní projekty v českém formálním i neformálním vzdělávání i projekty podporující učitelskou profesi a přitáhnout k nim pozornost odborníků, médií i veřejnosti. Je udělována od roku 2013.
Středisko ekologické výchovy Chaloupky funguje od roku 1992. V Kraji Vysočina má šest středisek. Podle naposledy zveřejněné výroční zprávy z roku 2016 pořádá ročně šest desítek vzdělávacích akcí a seminářů pro více než 1000 lidí, vede dětské kroužky a pořádá příměstské tábory. Věnuje se i terapii lidí se speciálními sociálními potřebami.
reklama