Ke zlepšení ovzduší jsou nutné daně z uhlí či limity, tvrdí ochránci přírody
"Průmysl i ekologické organizace se shodují, že bez vyšší energetické daně na uhlí se nepohneme. Vyšší daň bude motivovat k odchodu od uhlí a její výnosy v tom budou lidem pomáhat. Nyní je na řadě česká vláda, aby zvýšení prosadila. Zatím kolem tohoto nutného kroku chodí jako kolem horké kaše. Stejně jako stále ze strany vlády nezaznělo, jestli prosadí uzavření starých a nepotřebných uhelných elektráren a ty ostatní donutí plnit nové limity pro znečišťování, nebo jestli dostanou zase výjimky," uvedl ve zprávě programový ředitel Hnutí Duha Jiří Koželouh.
Ochránci přírody také navrhují reformu tzv. kotlíkových dotací, kterou dnes připustil i ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO). Třetí výzva, kterou resort společně se Státním fondem životního prostředí ČR spustí příští rok, by mohla zcela vynechat kotle na uhlí. Ministerstvo se chce nově zaměřit i na nízkopříjmové skupiny obyvatel v Moravskoslezském kraji a nabídnout jim bezúročné půjčky na část kotle, kterou platí sami.
Na úrovni měst je podle nevládních organizací důležité schválit regulační řády pro smogové situace, podporovat rozvoj udržitelných forem dopravy či novelizovat pravidla pro vznik nízkoemisních zón. Zároveň navrhují zajistit vyvedení tranzitní dopravy z obydlených oblastí a rozšířit mýtné pro kamiony na silnice všech tříd.
Brabec dnes kromě možných změn v kotlíkových dotacích zmínil jako již využívaná opatření proti znečištění ovzduší například přísnější pravidla pro kontrolu aut s dieselovým motorem, jež platí od října. MŽP se podle něj také podílí na podpoře alternativní dopravy. Řešit chce také zejména s Polskem přeshraniční přenos znečištění.
V Česku je na dvoudenní návštěvě eurokomisař pro životní prostředí, námořní záležitosti a rybolov Karmenu Vella. Ve středu jednal s premiérem Andrejem Babišem (ANO), dnes měl schůzku se zástupci ministerstev i nevládními organizacemi. Cílem byla diskuse o znečištění ovzduší a urychlení možných řešení v jednotlivých členských státech.
reklama