https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/emise-co2-z-novych-automobilu-v-eu-opet-klesly-korejsky-prumysl-je-pozadu
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Emise CO2 z nových automobilů v EU opět klesly, korejský průmysl je pozadu

2.3.2004 13:41 | PRAHA/BRUSEL (EkoList)
Emise oxidu uhličitého z nových osobních aut prodaných v Evropské unii klesly mezi lety 1995 a 2002 o více než 10,8 procenta. Říká to oficiální Výroční zpráva o emisích CO2 z nových automobilů, kterou nedávno přijala Evropská komise.
 

Cílem Unie je dosáhnout snížení emisí 35 % nejpozději do roku 2010. Evropští a japonští výrobci automobilů jsou na cestě ke splnění těchto závazků, korejský automobilový průmysl je poněkud pozadu. Silniční doprava produkuje více než pětinu všech emisí oxidu uhličitého v Unii, přičemž osobní auta jsou zodpovědná za polovinu z tohoto množství.

Snížení emisí oceňuje komisařka pro životní prostředí Margot Wallströmová: "Cením si úsilí automobilového průmyslu, zvláště evropských a japonských výrobců, že přispívají k omezení CO2 a tím ke zmírnění jeho efektu na globální klima. Je to důležité také proto, že emise v dopravě rostou. Od roku 1990 došlo k dvacetiprocentnímu nárůstu," varuje komisařka. "Pokud chceme dosáhnout cílů z Kjótského protokolu, musíme emise z dopravy skutečně snížit. Proto povzbuzuji průmysl, aby pokračoval v zavádění nových technologií a těším se na naše diskuse o budoucích redukcích oxidu uhličitého."

Klíčové dohody Komise uzavřela s asociacemi výrobců ACEA (Evropská asociace výrobců automobilů) v roce 1998, JAMA (Japonská asociace výrobců automobilů) a KAMA (Korejská asociace výrobců automobilů) v roce 1999. Výrobci se zavázali dosáhnout snížení limitů u nových aut především technologickým vývojem a ne kosmetickými změnami na trhu jako například větším podílem malých vozů nebo aut na dieselový motor.

Závazky představují redukci CO2 na 140 g/km v letech 2008-2009, což je úhelným kamenem oficiální strategie EU. ACEA dosáhla loni 165 g/km, JAMA 174 g/km a KAMA 183 g/km, což je redukce pouze o 7,1  %. Znamená to riziko, že KAMA nestihne splnit prozatímní limit pro rok 2004, v němž bylo dáno, že každé dva roky je třeba emise snížit o 13 gramů na kilometr. Komise opakovaně upozornila KAMu na tento problém, a KAMA znovu potvrdila, že cíle splní.

Všechny zmíněné asociace zaznamenaly ve sledovaném období zvýšení počtu prodaných aut s naftovými motory. Přestože auta s dieselovým motorem produkují méně emisí CO2, vypouštějí zase částice škodlivé pro lidské zdraví. Jde o to, že by mohly být v mnohých státech EU překročeny 24hodinové limity pro koncentraci prachu a sazí v době, kdy tyto limity mají vstoupit v platnost, tj. v roce 2005. Omezení emisí prachu a sazí je tedy s přihlédnutím k růstu počtu naftových motorů o to vyšší prioritou. Nutná technologie - zejména dieselové filtry - je dostupná. V současnosti Komise začala pracovat na nových emisních limitech pro auta (EURO 5), které vstoupí v platnost v roce 2010.

Rozdíl mezi cílem EU 120g/km a 140g/km, který přijali výrobci automobilů by měl být srovnán ještě dalšími opatřeními. Prvním je štítkování automobilů z hlediska spotřeby paliva, aby bylo dosaženo informované volby zákazníka před nákupem auta. Toto opatření, schválené ve Směrnici 1999/94/EC, už schválily všechny členské státy Unie kromě Německa.

Další, fiskální opatření, navrhla Komise v září 2002 (COM/2002/421) a doporučuje v něm mimo jiné, aby se zdanění automobilů - registrace a roční daň z obratu -, odvozovalo od emisí CO2. Evropský parlament reagoval na návrh pozitivně. Rada ministrů zahájila diskusi o něm v květnu 2003, ale dosud ji neukončila. Komise během letošního roku vypracuje návrh budoucího zdanění automobilů.


reklama

 
Iva Nachtmannová

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist