https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/emisni-skandal-vw-dle-vedcu-vyvola-v-eu-predcasnou-smrt-1200-lidi
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Emisní skandál VW dle vědců vyvolá v EU předčasnou smrt 1200 lidí

6.3.2017 09:30 (ČTK)
Firma Volkswagen tvrdila, že její vozy vyhovují standardům ochrany životního prostředí. Ve skutečnosti ale produkovaly až čtyřikrát více oxidů dusíku a dalších látek, než povolují evropské standardy.
Firma Volkswagen tvrdila, že její vozy vyhovují standardům ochrany životního prostředí. Ve skutečnosti ale produkovaly až čtyřikrát více oxidů dusíku a dalších látek, než povolují evropské standardy.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Emise produkované v letech 2008 až 2015 upravenými vozy Volkswagenu prodanými v Německu způsobí v Evropě 1200 předčasných úmrtí, přičemž mezi nejvíce zasaženými zeměmi budou Německo, Polsko, Francie a Česká republika. Vyplývá to ze studie Massachusettského technologického institutu v USA. Studie v pátek vyšla v časopisu Environmental Research Letters a cituje z ní agentura AFP.
 

Podle vědců by 2,6 milionu vozů ze skupiny Volkswagen, tedy vozů značek VW, Audi, Škoda a Seat, prodaných v Německu v letech 2008 až 2015 mohlo zavinit v České republice až 72 předčasných úmrtí. Ve Francii by mělo být předčasně ohroženo až 84 životů, 160 v Polsku a až 500 v Německu. Vyšší emise těchto vozů mohou zkrátit 1200 lidem život až o deset let.

"Znečištění ovzduší velmi přesahuje hranice států," uvedl spoluautor studie Steven Barrett. "(Znečištění) se nestará o politické hranice; jde prostě za hranice. Takže auto v Německu může mít snadno významný dopad na sousední země, zvláště v hustě osídlených oblastech, jako je evropský kontinent."

Stejná skupina vědců se před časem zaměřila na dopady škodlivých emisí z 482.000 upravených aut automobilky prodaných v USA. Zde vyčíslila počet možných předčasných úmrtí v důsledku "dieselgate" na 60.

Firma Volkswagen tvrdila, že její vozy vyhovují standardům ochrany životního prostředí. Ve skutečnosti ale produkovaly až čtyřikrát více oxidů dusíku a dalších látek, než povolují evropské standardy.

Společnost v září 2015 přiznala, že do 11 milionů naftových vozů instalovala software, který falšoval výsledky měření produkovaných emisí. Skandál ji těžce poškodil a v září 2015 vedl k rezignaci generálního ředitele Martina Winterkorna. Klesat začal i prodej dieselových vozů jiných značek.

Výzkumníci vycházeli ve svých odhadech předčasných úmrtí z metody podobné té, kterou použili při výpočtu dopadu na zdraví v USA. Jejich analýza vychází částečně z měření emisí, které provedl u vozů Volkswagenu německý spolkový úřad pro automobilovou dopravu. Zároveň využili historické údaje o chování řidičů v Německu, aby odhadli počet kilometrů, které ročně ujedou a kam nejčastěji jezdí. Z toho vygenerovali mapu nadměrných emisí v Německu. Tuto mapu pak zapracovali do simulace atmosféry, aby vymodelovali, kam emise oxidů dusíku cestovaly vzhledem k převládajícím větrům, teplotě a srážkám a kde se dostaly do vzájemné reakce s dalšími sloučeninami a vytvořily jemné částice a ozon. To pak zkombinovali s hustotou osídlení, odhadli délku vystavení obyvatel v zemích EU škodlivým emisím aut v Německu a určili vliv na zdraví a předčasné úmrtí v souvislosti s délkou vystavení těmto emisím a zdravotním rizikům.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist