https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/energetika-kuzvart-prehlasovan
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Energetika: Kužvart přehlasován

7.2.2000 13:20 | PRAHA (EkoList)
Vláda na své schůzi 12. ledna 2000 schválila návrh energetické koncepce ministra Grégra přes zamítavé stanovisko ministerstva životního prostředí ke strategické EIA. Návrh nové energetické koncepce státu, který v lednu přijala vláda, sklidil množství kritiky. Záporné stanovisko Ministerstva životního prostředí (MŽP) k hodnocení vlivu energetické politiky na životní prostředí (EIA), jen potvrzuje obavy některých ekologů. Koncepci je (paradoxně) vyčítána především nekoncepčnost a zásadní rozpory se Státní politikou životního prostředí. Text, který vyšel z dílny ministra průmyslu a obchodu Miroslava Grégra (ČSSD), však tvrdí, že Státní politiku životního prostředí (SPŽP) respektuje.
 

MŽP, ve shodě s řadou ekologických organizací, koncepci vyčítá především absenci variantního řešení a nekomplexnost. "Myslím, že tu nejde o koncepci státu, ale spíše resortu ministerstva průmyslu a obchodu (MPO)," říká Dalibor Stráský, poradce ministra Kužvarta pro energetiku. Podle Stráského koncepce klade důraz na vytyčení cílů energetické politiky a již se nijak nevěnuje ekonomickým nástrojům, jak těchto cílů dosáhnout. Nezabývá se ale žádným návrhem řešení případných sociálních a ekonomických dopadů. Jde například o nárůst nezaměstnanosti po odstavení některých dolů, nebo o sociální dopady deregulace cen paliv a energií.

Příliš mnoho ale

V praktické rovině ochrany životního prostředí jsou kritizovány především cíle energetické politiky v oblasti zvyšování (či nezvyšování) úspor energie a využívání (či nevyužívání) obnovitelných zdrojů, což jsou jedny z hlavních předpokladů pro trvale udržitelný rozvoj. "Navrhované navýšení podílu obnovitelných zdrojů o 3 - 6% do roku 2010 je absolutně neodpovídající 12% navýšení plánovanému Evropskou unií (EU)," uvádí Stráský jako příklad. V souvislosti s EU upozorňuje na problematické množství žádostí o přechodné období.

Těžko může dojít k efektivnější spotřebě energie bez výrazného tlaku na malé i velké odběratele, nebo alespoň důrazného a přesvědčivého vyjádření vlády směrem k šetření a k odklonu od využívání neobnovitelných zdrojů. Ani jedno v energetické politice nenalezneme.

Za to tam objevíme další plány na využívání atomové energie, což je v přímém rozporu se Státní politikou životního prostředí. Ta totiž s výstavbou dalších jaderných bloků nepočítá. Výrazné změny se nedočkáme ani v těžbě našeho nejvýznamnějšího neobnovitelného zdroje - hnědého uhlí. Jako úlitba ekologům se zdá být zavržení zrušení těžebních limitů v severních Čechách, opuštění plánu na otevření dolu Frenštát a na prodloužení těžby uranu.

Podobnou kritiku sklidilo posouzení vlivů Návrhu energetické politiky na životní prostředí, které prováděla firma March Consulting. To, že firma neupozornila na jeden z hlavních nedostatků, tedy absenci variant možného vývoje a důsledně se vyhýbala kritickému přístupu k materiálu, jakož i podivný průběh veřejného projednávání EIA 12. listopadu 1999 (viz EkoList 12/99) zřetelně poukazuje na kvalitu tohoto konkrétního "nezávislého posouzení".

Úspory a čísla

Že má dosavadní energetická politika výrazné rezervy právě ve zmiňované oblasti úspor a podpory obnovitelných zdrojů mimo jiné potvrzuje Analýza dotací v energetice, kterou si nechali zpracovat Greenpeace u nezávislého Střediska pro efektivní využití energie (SEVEn). Z této zprávy vyplývá, že za pětileté období 1994 - 1998 dosáhly dotace na výrobu energie z fosilních paliv (tedy neobnovitelných zdrojů) výše 113 miliard korun. Naproti tomu podpora úspor a obnovitelných zdrojů energie činila pouhých 3,7 miliard. Tento výrazný rozdíl je podle Tomáše Neničky z Greenpeace způsoben právě nedostatečným odhodláním české vlády k razantnímu obratu ve způsobu získávání energie. "Nemyslím si, že obnovitelné zdroje by byly příliš drahé, je to jen otázka množství. Je výrazný rozdíl v ceně, když prodám deset solárních zdrojů za rok, nebo když jich prodám tisícovky," říká Nenička.

Je třeba připomenout, že první vlaštovkou v podpoře úspor a alternativních zdrojů energie by mohl být tzv. zelený "haléř", který vláda schválila v rámci zákona o hospodaření s energiemi 5. ledna. Podle něj budou výrobci elektrické energie z každé prodané kilowatthodiny platit jeden haléř do Státního fondu životního prostředí (SFŽP). SFŽP by tak měl získat asi půl miliardy na podporu úspor energie a obnovitelných zdrojů. "Tento krok lze jen uvítat," říká Edvard Sequens. "Otázkou je jak se bude s penězi nakládat dál. Mám obavy, aby se dostaly ke správným projektům," dodává. Tuto problematiku by měl podle Stráského vyřešit připravovaný zákon o SFŽP. Zákon o hospodaření s energiemi ještě musí projít parlamentem a i potom bude zelený haléř jen jeden z ekonomických nástrojů ochrany životního prostředí. K dalším by měly patřit například slibované ekologické daně, které by měly přispět k hospodárnějšímu nakládání s energií.

Jisté ale je, že nejsou zahrnuty v nové energetické politice vlády. Vláda zároveň s přijetím koncepce uložila ministru Grégrovi ve spolupráci s vicepremiérem Špidlou dopracovat chybějící sociálně ekologické aspekty.


reklama

 
Jan Bouchal

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist