EU podpoří stavbu dálnice D 8
Celkové náklady na výstavbu mají činit více téměř pět miliard korun. Jak Šulc uvedl, zpráva EK ukázala dřívější námitky a protesty ekologů jako zbytečné a neopodstatněné. Ve zprávě EK je dále uvedeno, že se evropská exekutiva rozhodla výstavbu dálničního úseku 870 podpořit proto, že projekt její výstavby je dobrý, navazuje na výstavbu sousední dálnice ve SRN a splňuje podmínky pro financování z evropských zdrojů. Na základě společné studie českých a německých expertů došlo ke změně trasy závěrečného úseku dálnice na našem území mimo Chráněnou oblast Labských pískovců. Došlo zároveň ke změně místa pro přechod státní hranice u Krásného Lesa na Ústecku.
EK prosadila úpravy v konstrukčním návrhu tunelů na dálniční trase 870. Hlavní tunel Panenská bude dlouhý téměř dva kilometry. EK na rozdíl od českých ekologů nepodporuje delší tunelové trasy s ohledem na vážné důsledky požárů v nedávných letech v dálničních tunelech v Rakousku a Itálii.
Jediným kritickým bodem zprávy EK je konstatování, že rozbor sociální udržitelnosti výstavby dálnice D 8 měl být lépe zdokumentován. Kdyby měla EK dříve k dispozici informace o enviromentálních a ekonomických dopadech stavby úseku 807, mohla projekt schválit již dříve.
Podle Aloise Lichnovského z Ředitelství silnic a dálnic bude úsek 870 D 8 Trmice - státní hranice se SRN dokončen v roce 2006. Složitější je situace u úseku 805 Lovosice - Řehlovice, kde se počítá se zahájením hlavní části dálničních staveb v roce 2005 a s dokončením celého úseku až v roce 2008. Původně měla být celá mezinárodní dálnice D 8 z Prahy na státní hranici se SRN postavena do konce roku 2005. Zejména kvůli odvoláním ekologických sdružení se výstavba neustále prodlužuje.
reklama