https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/evropa-potrebuje-jednotne-pumpy-pro-alternativni-paliva-navrhuje-komise
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Evropa potřebuje jednotné pumpy pro alternativní paliva, navrhuje Komise

22.10.2013 01:17 | BRUSEL (Ekolist.cz)
Evropa potřebuje jednotné nabíječky pro elektromobily, tvrdí Evropská komise
Evropa potřebuje jednotné nabíječky pro elektromobily, tvrdí Evropská komise
Evropa potřebuje jednotná pravidla pro rozvoj alternativních paliv v dopravě. Podobně jako u nabíječek do mobilních telefonů navrhuje Evropská komise zavést jednotné normy pro čerpací stanice, které nabízejí zemní plyn, nebo dobíjecí stanice pro elektromobily. Plán je součástí širší politiky snižování emisí skleníkových plynů.
 

Kvůli neustále rostoucím cenám ropy, platí celá Evropa každý den miliardu euro za dovoz paliv. V dopravě přitom představuje ropa 95 % všech surovin používaných jako pohonné hmoty. Díky vysokým cenám sice roste obliba nejrůznějších alternativních paliv, podle Evropské unie ale neexistuje jednotný systém. Každý členský stát má svoje vlastní pravidla a to jak na kvalitu paliv, tak na prosté přípojky, kterými je možné do automobilů pumpovat plyn nebo nabíjet jej elektřinou.

"Všichni přicházejí s vlastními řešeními, ale to je v důsledku velmi drahé. Pokud si koupíte auto na zemní plyn v jednom státě, nemáte jistotu, že také načerpáte plyn i za hranicemi," prohlásil evropský komisař pro dopravu Siim Kallas na setkání s novináři během konference o čistých palivech v dopravě.

Podle evropských úředníků volá průmyslová sféra po jednotných pravidlech, firmy samotné se ale nedokážou dohodnout, jak by měly standardy vypadat. Právě proto je potřeba najít jednotná pravidla na evropské úrovni a jejich zavedení do praxe nechat na členských státech. Stejně tak jako investice do budování infrastruktury. "Investiční rozhodnutí na sebe musí vzít jednotlivé vlády, zřejmě půjde o kombinaci veřejných peněz a peněz ze soukromých firem," říká komisař Kallas. Návrh odhaduje, že celkové náklady na vybudování infrastruktury budou stát kolem 10 miliard euro.

Druhů alternativních paliv není zrovna málo. V České republice je zřejmě nejviditelnější LPG - zkapalněný ropný plyn, který motoristé najdou na desítkách čerpacích stanic. LPG je nejúspěšnějším z alternativních paliv i z pohledu Evropy, podíl na používaných motorových palivech je zhruba 3 % a pohání více než devět milionů aut. Vedle LPG se v dopravě uplatňuje zejména zemní plyn, který se používá v řadě verzí jako je CNG (stlačený zemní plyn), LNG (zkapalněný zemní plyn) nebo GTL (gas to liquid).

V budoucnu si vybereme mezi LPG, LNG nebo CNG
V budoucnu si vybereme mezi LPG, LNG nebo CNG

Vedle plynů ale existuje elektřina, vodík a samozřejmě biopaliva. "Honíme pohyblivý cíl, snažíme se vybudovat síť bez toho, abychom znevýhodnili jakýkoli zdroj energie," vysvětluje německý ministr dopravy Rainer Bomba. Podle něj je klíčové slovo flexibilita, protože nikdo neví, jaké řešení se za pár let ukáže jako nejlepší. "Zemní plyn je pořád fosilní palivo, což není konečný stav, kterého chceme dosáhnout," říká Bomba. Vedle snížení závislosti na zahraniční ropě je cílem nové směrnice i snížení emisí skleníkových plynů pocházejících z dopravy o 60 % do roku 2050.

Směrnice o infrastruktuře pro alternativní paliva by mohla být přijata v polovině roku 2014. Návrh, který aktuálně projednává Evropský parlament, obsahuje například požadavky, aby každých 300 kilometrů byla přístupní stanice na čerpání vodíku nebo, že nejméně 10 % dobíjecích stanic na elektřinu musí být veřejně přístupných. Co se týče elektřiny, podle týmu komisaře pro dopravu, by většina měla pocházet z obnovitelných a nízkoemisních zdrojů. Podle návrhu by například v České republice mělo v roce 2020 fungovat 129 dobíjecích stanic, z nichž by jich 13 mělo být veřejných. V té době očekává Evropa, že na silnicích bude kolem osmi až devíti milionů elektromobilů.

Přestože z české perspektivy to není na první pohled patrné, velkou budoucnost mohou mít alternativní paliva v námořní a vodní dopravě. "Používání LNG v lodních motorech je ekonomické a již nějakou dobu běží. Je to zdroj, který nám může velmi pomoci," říká Rafael Rodrigez Valero, ministr vodní dopravy španělské vlády. Podle něj je u námořní dopravy velmi důležité snížení emisí oxidu siřičitého, oxidů dusíku a dalších škodlivých látek z těžkých olejů.

Změna Evropy na místo plné čistých aut, lodí nebo letadel rozhodně nenastane během krátké doby. Už jen proto, že nákup automobilů, ale i autobusů a dalších dopravních prostředků je dlouhodobá investice. "Bude to velmi dlouhý běh, ještě za dvacet let bude ropa důležitým palivem pro dopravu, ale její podíl bude podstatně jiný než dnes. Například v letectví bude za pět let zřejmě jen jedno procento paliv z obnovitelných zdrojů, ale jak ukazuje nový Dreamliner, i elektřina si hledá cestu do letectví," vysvětluje Henrik Hololei z Evropské komise.

Cesta redaktora Ekolistu.cz se uskutečnila za prostředky organizace European Journalism Centre.


reklama

 
Další informace |
Porovnání cen elektřiny najdete na serveru SFinance.cz
Hugo Charvát

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist