Evropská auta snižují emise. Možná, že jen na papíře, říkají aktivisté
Podle zprávy, kterou tento týden zveřejnila evropská ekologická organizace Transport & Environment, existují znepokojující důkazy, že pokles spotřeby v grafech dosahují automobilky nejen díky technologickému zlepšování aut, ale také pomocí "optimalizace" způsobu jejich testování. Výsledkem je zvětšující se mezera mezi skutečnými a papírovými údaji o spotřebě vozidla, tvrdí zpráva.
Zpráva vychází ze zjištění organizace International Council on Clean Transportation (ICCT). Ta se zabývala situací na německém trhu. Podle ní zde roste v posledních letech rozdíl mezi vykazovanou a skutečnou spotřebou, a tím pádem i emisemi. Zatímco v roce 2001 šlo o rozdíl 8 %, v roce 2010 už to bylo 21 %. Podle ICCT je tedy reálný pokles emisí zhruba jen poloviční. Zatímco automobilky vykazují 15 % pokles emisí od roku 2001, reálně jde jen o 7 %.
"Je jasné, že část úspěchu nevychází z toho, že inženýři navrhují auta, která jsou více efektivní na silnici, ale spíše z manipulace způsobu, jakým jsou testována. To by mělo přestat: pokles na papíře by měl odpovídat poklesu spotřeby na silnici. Pokud ne, naše limity CO2 musí být přísnější, aby zohledňovaly tento rozpor," říká Greg Archer, manažer čistých vozidel z Transport and Environment.
Zpráva poukazuje i na fakt, že se snižují emise, ale nijak se nesnižuje váha vozidel. Přitom snížení váhy má významný vliv na spotřebu – podle zprávy snížení váhy o 1 % přinese snížení emisí o 0,7 %. Průměrná váha vozidel v Evropské unii dokonce roste. V roce 2011 to bylo 1 389 kilogramů, nejvíce od roku 2011. A o 53 kilogramů více než v roce 2009.
Nejlépe se daří snižovat emise automobilkám evropských výrobců, kteří se umístili na prvních devíti místech. Konec žebříčku obsadili výrobci z Asie. Koncern Volkswagen, jehož součástí je i Škoda Auto, udělal velký skok, když zredukoval spotřebu u nových automobilů v roce 2010 o 6 %, avšak stále zůstává mezi velkými evropskými výrobci pozadu.
Celkem klesly emise nových vozů v EU za minulý rok v průměru o 3,3 % - ze 140 g CO2/km na 136. Do cíle pro rok 2015 (130 g/km) chybí pouze 4 %. Čtyři roky před termínem, tedy v roce 2011, tohoto limitu již dosáhly Fiat, Toyota and Peugeot-Citroën.
Další úrovní snížení, ke kterému mají automobilky dospět v roce 2020, je limit 95 g CO2/km. Podle zprávy stačí k jeho dosažení každoroční pokles o 3,8 %. Přitom v posledních čtyřech letech se emise snižovaly v průměru o 4 %. Podle organizace Transport and Environment se tak ukazuje, že dodržení standardu pro rok 2020 bude mnohem jednodušší, než automobilky proklamovaly.
"Již dříve jsme věděli, že automobilky v EU jsou schopny limit pro rok 2015 překonat s velkým předstihem. Nyní se potvrzuje, že limitu nastaveného pro rok 2020 z nich může většina snadno dosáhnout, přičemž evropští výrobci aut jsou na tom celkově lépe než jejich asijští konkurenti,“ říká Jos Dings, ředitel Transport and Environment. Podle něj by měla hned začít vyjednávání nového standardu pro rok 2025 a to na úrovní 60 g/km. „Prospěje to nejen ekologičtější dopravě, ale také peněženkám řidičů, kteří ušetří na účtenkách za pohonné hmoty," říká Dings.
reklama