https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/evropska-komise-stanovila-prvni-emisni-limity-pro-tezke-nakladni-automobily
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Evropská komise stanovila první emisní limity pro těžké nákladní automobily

18.5.2018 00:46 | BRUSEL (ČTK)
Na rozdíl od USA, Kanady, Číny a Japonska EU v současné době nemá žádné limity na objem oxidu uhličitého, který vypouštějí těžké nákladní automobily. Ty se na celkových emisích silniční dopravy podílejí zhruba čtvrtinou. Komise navrhuje, aby se k limitu pro snížení emisí CO2 dospělo ve dvou krocích: do roku 2025 by emise měly klesnout o 15 procent a během dalších pěti let o dalších 15 procent. Celkové emise silniční dopravy chce Evropská unie snížit do roku 2030 minimálně o 40 procent v porovnání s rokem 1990. / Ilustrační foto
Na rozdíl od USA, Kanady, Číny a Japonska EU v současné době nemá žádné limity na objem oxidu uhličitého, který vypouštějí těžké nákladní automobily. Ty se na celkových emisích silniční dopravy podílejí zhruba čtvrtinou. Komise navrhuje, aby se k limitu pro snížení emisí CO2 dospělo ve dvou krocích: do roku 2025 by emise měly klesnout o 15 procent a během dalších pěti let o dalších 15 procent. Celkové emise silniční dopravy chce Evropská unie snížit do roku 2030 minimálně o 40 procent v porovnání s rokem 1990. / Ilustrační foto
Zdroj | Kapsch
Emise oxidu uhličitého (CO2) z nových velkých nákladních aut se do roku 2030 musejí v porovnání s rokem 2019 snížit alespoň o 30 procent. Vyplývá to nových standardů Evropské komise (EK), které jsou souhrnně označovány jako balíček mobility a které včera komise představila. Návrh ještě musejí schválit vlády členských zemí Evropské unie a Evropský parlament.
 

Na rozdíl od USA, Kanady, Číny a Japonska EU v současné době nemá žádné limity na objem oxidu uhličitého, který vypouštějí těžké nákladní automobily. Ty se na celkových emisích silniční dopravy podílejí zhruba čtvrtinou.

Komise navrhuje, aby se k limitu pro snížení emisí CO2 dospělo ve dvou krocích: do roku 2025 by emise měly klesnout o 15 procent a během dalších pěti let o dalších 15 procent. Celkové emise silniční dopravy chce Evropská unie snížit do roku 2030 minimálně o 40 procent v porovnání s rokem 1990, připomněla agentura Reuters.

"K naplnění našich závazků vůči pařížské klimatické dohodě musejí přispět všechna odvětví. Proto jsme poprvé navrhli standardy EU pro zvýšení účinnosti paliva a snížení emisí z nových těžkých užitkových vozidel," prohlásil komisař pro ochranu klimatu a energetiku Miguel Arias Cañete.

Navrhované limity pravděpodobně přinesou zklamání ekologům i některým zemím EU, které požadovaly do roku 2025 snížit emise nejméně o 24 procent a do roku 2030 o 34 až 45 procent.

Komise předpokládá, že díky jejímu návrhu se emise CO2 sníží v letech 2020 až 2030 zhruba o 54 milionů tun.

Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA), které reprezentuje zájmy sedmi předních producentů těžkých nákladních vozů, zavedení norem CO2 pro nákladní automobily akceptuje. Požaduje ale, aby byl zohledněn význam a složitost trhu.

ACEA se domnívá, že EK stanovila příliš vysoké cíle, které neberou v úvahu specifika trhu nákladních automobilů. Vzhledem k tomu, že vývoj těžkých nákladních automobilů, které přijdou do prodeje v roce 2025, už začal, je limit 15 procent příliš přísný s ohledem na tak krátký časový horizont, uvádí organizace.

"Zdá se, že Evropská komise jednoduše vzala přesné hladiny snížení emisí CO2, které navrhuje pro osobní a užitkové vozy, a přímo je aplikovala na těžká nákladní vozidla, aniž by plně uznala zásadní rozdíly mezi těmito segmenty," uvedl generální tajemník ACEA Erik Jonnaert. Navíc požadavek snížit emise o 15 procent do roku 2025 a o dalších 15 procent do roku 2030 nezohledňuje reálný technologický vývoj, který vyžaduje čas, uvádí se v prohlášení ACEA.

Evropský automobilový průmysl tento měsíc loboval za 16procentní snížení emisí CO2 v letech 2019 až 2030, přičemž v roce 2025 by měl být přechodný cíl ve výši sedmi procent, uvedla agentura Reuters.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist