Evropský parlament nepodpořil zkrácení přepravy zvířat na jatka na osm hodin
Ročně se v Evropě přepraví zhruba 47 milionů zvířat určených na jatka, z toho je zhruba 28 milionů prasat. "Mahátma Gándhí řekl, že velikost národa a jeho morální pokrok lze posuzovat podle toho, jak zachází se svými zvířaty. Měli bychom dělat vše proto, abychom utrpení zvířat zmírnili," říká polský poslanec a zpravodaj usnesení Janusz Wojciechowski. Usnesení bylo přijato 555 hlasy pro, proti hlasovalo 56 poslanců a 34 se jich zdrželo hlasování.
Podle Evropského parlamentu počet zvířat přepravovaných v rámci EU podstatně vzrostl v letech 2005-2009, v případě prasat až o 70 %. Na druhou stranu u koz nebo hovězího dobytka se situace dramaticky neproměnila. Například živých krav se ročně přepravuje kolem 4 milionů kusů. Zhruba jedna třetina cest u všech přepravovaných zvířat trvala osm hodin nebo více.
Usnesení parlamentu vyzvalo Evropskou komisi k celé řadě dalších kroků v rámci ochrany zvířat při přepravě. Podle poslanců musí být stávající právní předpisy prosazovány ve všech členských státech jednotně a především musí být dodržovány. To znamená více kontrol na místě a také pokuty za porušování pravidel. I ty by měly být v celé Evropě jednotné a především by měly více odrazovat, uvádí se v usnesení. Podle kritiků není dosud legislativa z roku 2005, která zpřísnila původní pravidla pro přepravu, plně v celé Evropě uplatňovány. Navíc Evropská komise prý přenechává kontroly raději na členských státech, než aby sama iniciovala jednotná pravidla.
Osmihodinový limit nestačí
Podle poslanců by Evropská unie měla zvážit zavedení osmihodinového limitu dopravy zvířat na jatka. Podle usnesení musí ale být povoleny výjimky, například pro ostrovy nebo odlehlé oblasti. Podle usnesení není vědecky prokázáno, že by doba přepravy delší než osm hodin sama o sobě přispívala k týrání zvířat. Pro některé druhy může být nejvíce stresující nakládání nebo vykládání, případně konkrétní podmínky přepravy než samotná doba jízdy, tvrdí kritici povinného stanovení limitu.
Přitom letos v březnu podpořilo zavedení limitu pro přepravu jatečných zvířat v maximální délce 8 hodin 395 europoslanců v rámci parlamentní deklarace. Jedním z nich byl i europoslanec Pavel Poc (ČSSD). "Nechápu, že Parlament takto změnil své stanovisko. Je to nekonzistentní rozhodnutí, které naprosto ignoruje přání spotřebitelů," komentuje výsledek hlasování Poc. Podle něj není výsledné znění zprávy dostatečně ambiciózní a kvůli tomu bude velmi obtížné i vyjednávání s Evropskou komisí.
„Osmihodinové omezení přepravy nicméně samo o sobě nestačí ke zlepšení ochrany zvířat, která často závisí více na řádném vybavení vozidla a na dobrém zacházení se zvířaty,“ říká usnesení. Důležité jsou ale také ekonomické otázky, přeprava prodražuje konečnou cenu masa, kterou zaplatí spotřebitelé. Navíc maso zvířat dlouhodobě vystavených stresu obsahuje i vyšší hladinu toxických látek. „Limit se týká jen zvířat, která se dopravují na jatka, u ostatních zvířat je samozřejmě zájmem jejich majitelů je dovézt v dobré zdravotním stavu,“ vysvětlil Wojciechowski. Jateční zvířata jsou však zvláštní kategorií.
"Osmihodinová doba nám nebude k nic platná, když nebudeme mít automobily v dobrém stavu a přepravující personál řádně proškolený," prohlásil v debatě v europarlamentu De Grandes Pascal z výboru pro dopravu. Podle něj je v zájmu některých zemí spíše než živá zvířata přepravovat zpracované zmražené maso. Podle zastánců omezení doby přepravy na jatka je naopak potřeba celkově snížit celkový počet přeprav i dobu jízda. Díky osmihodinové dopravě by vznikla zřejmě nová jatka a tím i nové pracovní příležitosti. Navíc by se omezila doprava a tím i škodlivé emise. Zkrácení maximální doby jízdy požaduje i kampaň 8 hours (8 hodin), její výzvu Evropské komisi podepsal víc než milion Evropanů.
Parlament proto vyzývá k vědecky podloženému zlepšení přepravních podmínek, včetně zajištění dostatečného prostoru a přísunu vody. Aby se zabránilo přepravě zvířat na zbytečně dlouhé vzdálenosti, měla by Evropská unie pomoci vytvořit krátké a transparentní potravinové řetězce a přijmout taková opatření, která podpoří místní zpracování masa a zastaví úpadek malých, lokálních jatek. Podle usnesení porážka a zpracování masa pokud možno co nejblíže místa chovu zvířat může napomoci posílení postavení venkovských oblastí a jejich udržitelného rozvoje. Zároveň ale usnesení uznává, že řada jatek zanikla právě kvůli velmi přísným hygienickým předpisům prosazovaným Evropskou unií.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
8 hodin - 16. 12. 2012 - fafnirAntareshele ,oni ochránče přírody.Jestli se nemýlím,tak se mluvilo o převozu ŽIVÝCH zvířat a jeho podmínkách,a ta se tuším kromě několika málo chovných kusů z Argentiny určitě nevozí.Vozí se evropský dobytek na chov z Dánska nebo Holandaska a České stračeny nahrazuje často Holštýnský skot na mléko,Skotský náhorní skot jako masný,dováží se plemena ovcí,koz, kdežto prasata se převáží převážně na porážku,a to vše v rámci EU.Takže jste se svým běsněním of toppic.Já vám přece říkal,že co se týče způsobu chovu,nejsme ve sporu.A až si protřete oči,a ve své vášni pro bio,a celoroční pastvu se podíváte jaká plemena jsou takto chována,tak zjistíte,že je to často právě ten skotský náhorní skot,nebo jiná otužilá plemena,málokdy naše. Co se týče malochovu,napsal jste to sám:když to lidé budou kupovat.Tak s tím nákupem začněte.Najděte si svého sedláka,jako já mám na brambory a zeleninu,a nakupujte.Kdo vám brání.Ale doufám,že nechcete zakázat dovážet maso,nebo jej zatížit cly.Nebo dokonce nechcete jít cestou,jakou jdou OZE s poviným výkupem a povinou navýšenou cenou. Jo a ta pastva v rezervacích,buď máte zamlžené oči běsem,nebo neumíte chápat čtené.Já přece často píši,žeč celé Sudety tedy včetně Šumavy byly obydlené a obhopodařované.Šumava byla m.j.známá i chovem ovcí, konečně každý chalupník nebo kovozemědělec,jak se říkalo měl ve svémhospodářství kromě čuníka i kozu na mléko pro něj.Takže ta pastva, několikrát jsem to psal,by zlevnila a zpřístupnila i skopové a jehněčí a nemuselo by se dovážet z NZ.To by to všem musel někdo chtít dělat,a starat se o ně,a spustit reálný podnik.Ale je jasné,že by ty ovce a kozy narazili právě u těch ochránců přírody.Pak by se tu ochráncové nemuseli prsit,jak kosí louky a chtějí dotace |





Osm hodin. Déle by si zvířata pro smrt jezdit neměla, chce kampaň
Veterináři navrhnou odebrání zvířat ze zooparku ve Zvoli, odkud utekl lev
Spolek ukázal týrání na jatkách ve Žlunicích, veterináři podají trestní oznámení
Ttřicítka lidí dnes v centru Prahy protestovala proti vykořisťování zvířat