Export obilí z ČR se kvůli problémům na Labi prodraží
"Velké společnosti, jako je naše, tento krok příliš neohrozí. Na dražší dopravu po železnici máme totiž množstevní slevy, protože jsme schopni vyvážet takzvané ucelené vlaky v řádu 1000 tun zboží najednou. Menším podnikům vyvážející jen několik stovek tun se ale železniční doprava prodraží. Rozdíl mezi lodní a železniční přepravou například do Hamburku činí 20 až 25 německých marek za tunu," informoval Janů.
To potvrdil i poradce společnosti Agropol Jan Sýč. Také Agropol využívá množstevních železničních slev, a nebo jiných rejdařských společností. "Dopad není velký, ale bude," konstatoval Sýč. Již v současné době podle jeho slov pociťuje Agropol tlak na nedostatek lodí. "Mohou nastat mírné výpadky v termínech dodávek," uvedl Sýč.
Omezení lodní přepravy přitom přichází pro podniky exportující zemědělské komodity v nejméně vhodnou dobu. V ČR v současné době vrcholí žně, a optimální pro vývozce je uplatnit při předpokládaném letošním přebytku rostlinné produkce ve středoevropském regionu zboží v zahraničí co nejdříve. "Navíc po nedávných deštích je nyní optimální splavnost Labe," podotkl Janů. Obě společnosti přitom po vodě ročně transportují desítky tisíc tun agrárního zboží.
Dopad omezení lodní přepravy pocítí ale zřejmě i zemědělci. Zvýšené náklady na transport se promítnou do vyšší ceny exportovaných komodit, a tím se zvýší tlak obchodníků na zemědělce, aby jim surovinu prodávali za nižší ceny. "Úvaha je to správná," potvrdil ČIA Sýč.
reklama