Táňa Hlavatá "> Filantropie v České republice - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/filantropie-v-ceske-republice?all_ids=1
reklama
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Nadace VIA: Filantropie v České republice

25. září 2007 | Nadace VIA
Autor: Táňa Hlavatá, tel: 777 140 452

V letošním roce slaví Nadace VIA 10. výročí svého působení v České republice. Jak se u nás za tuto dobu rozvinula filantropie? Jsme ochotni přispívat na dobročinné účely? Učíme se nespoléhat jen na pomoc státu?

Filantropie není žádná novinka postkomunistické éry. Již ve vzdálené historii přispívali ti bohatší na potřebné, chudé a nemocné. Ještě před druhou světovou válkou existovalo v tehdejším prvorepublikovém Československu více než 2000 nadací podporujících vzdělání a zdraví dětí. Jejich činnost omezili nejprve fašisté, následně v roce 1953 znárodněním nadačního jmění zcela ukončili komunisté. Zrušení unikla pouze jediná, Hlávkova nadace. Do role mecenáše se postavil Československý stát. I dnes, 18 let po Sametové revoluci, mnoho lidí na pomoc státu spoléhá. V roce 2003 se Centrum pro výzkum veřejného mínění Sociologického ústavu AV ČR zeptalo občanů, jak by řešili konkrétní problematické situace (např. dítě známých potřebuje nákladnou operaci v zahraničí). Z nabídky těch, kteří by měli pomoci tento problém vyřešit (stát, jednotlivec, rodina, přátelé, firmy, média, církve, nadace a občanská sdružení) volila většina lidí pomoc státu.

Po roce 1989 vznikl nový zákon o občanských sdruženích a nadacích, který umožnil znovuzrození neziskového sektoru. Tato legislativní změna odstartovala překotný vznik řady neziskových organizací, které svou činnost provozovaly s nadšením, ale bez jakýchkoliv zkušeností. Během let se však jejich aktivity rychle profesionalizovaly. "Za 10 let naší činnosti v České republice vidíme obrovský pokrok v práci neziskových organizací, jejich schopnosti zpracovávat konkrétní projekty a získávat financování. Řada z nich spolupracuje s profesionálními fundraisery, tedy odborníky na získávání finanční prostředků. Myslím, že dnes již v oblasti neziskového sektoru můžeme mluvit o tvrdém konkurenčním boji," komentuje vývoj posledního desetiletí výkonný ředitel Nadace VIA Jiří Bárta.

Rozvoj neziskových organizací jde ruku v ruce s rozvojem firemního i individuálního dárcovství. Termín "firemní filantropie" do České republiky vstoupil společně s nadnárodními firmami. Právě zahraniční společnosti otevírající své pobočky v České republice byly prvními významnými přispěvateli řady nadací a občanských sdružení. Počáteční chaotické rozdávání peněz v posledních letech firemní dárci mění ve vypracované strategie. Tuzemské i zahraniční komerční subjekty zakládají vlastní nadace a nadační fondy a zaměstnávají odborníky, kteří rozhodují o rozdělování peněz neziskovým organizacím (např. Nadace České spořitelny, Nadace Vodafone Nadační fond Veolia, Nadační fond Hyundai, Fond pomoci firmy Siemens, a další) . Jiné volí cestu úzké spolupráce s již existující nadací a společně vyberou oblast podpory. Nadace spravuje svěřené finanční prostředky, zajišťuje administraci grantů i kontrolu využití peněz (např. Fond T-Mobile pro regiony nebo Procter a Gamble pro mateřská centra). Další způsob, který firmy používají, je dlouhodobá a významná podpora několika málo neziskových organizací, se kterými společně realizují konkrétní projekt podporující vybranou oblast nebo problematiku (např. dlouholetý projekt občanského sdružení Bílý kruh bezpečí a Philip Morris ČR a.s., který mimo jiné přinesl změnu legislativy v oblasti ochrany před domácím násilím v ČR). "Podpora neziskového sektoru se stává prestižní a konkurenční záležitostí, je projevem úspěšnosti firmy," shrnuje současnou situaci Jiří Bárta.

Fenoménem individuálního dárcovství se v posledních několika letech staly tzv. DMS, tedy dárcovské textové zprávy. Masovou podporu nejširší veřejnosti vyvolávají zejména případy rozsáhlých živelných pohrom (povodně, tsunami, zemětřesení). Z pohledu okamžitého získání prostředků jsou úspěšné také kampaně, kdy veřejnost určitý den přispívá zakoupením drobných dárků na konkrétní projekty (např. Sluníčkový den, Bílá pastelka apod.) Tyto kampaně mají vysoký avšak pouze krátkodobý efekt. "S anonymním dárcem, který jednorázově pošle finanční prostředky formou DMS nebo přispěje do kasičky, nemůže nezisková organizace dále pracovat. Neumí jej znovu oslovit, podrobně mu představit svou činnost a navázat s ním pravidelný, dlouhodobý kontakt," říká Táňa Hlavatá z Nadace VIA.

"Řada neziskových organizací má velmi dobře zpracovány techniky získávání prostředků od jednotlivců, i proto se v České republice objevuje stále více individuálních dárců, kteří jednorázově nebo dlouhodobě podporují činnost konkrétní neziskové organizace vyšší finanční částkou nebo jejím prostřednictvím financují vybraný projekt či oblast," dodává Táňa Hlavatá. Takovým příkladem jsou např. manželé Horovi, kteří založili Fond manželů Horových spravovaný Nadací VIA. Fond financuje vzdělávání dětí z chudých rodin na Zakarpatské Ukrajině. Za svou podporu získali manželé Horovi čestné uznání správní rady Nadace VIA.

Rozvoj firemní filantropie i individuálního dárcovství je přímo závislý na ekonomické úrovni státu. I proto patří Česká republika v oblasti podpory neziskového sektoru ze soukromých zdrojů v porovnání s jinými postkomunistickými státy ke špičce. Svou roli hraje také legislativa. Poskytnutím příspěvku neziskovým organizacím může právnická osoba snížit svůj základ daně z příjmu o 5, fyzická osoba až o 10 procent. "České daňové zákony jsou v této oblasti často kritizovány. Samozřejmě je nemůžeme srovnávat s podmínkami, které platí například ve Spojených státech, v porovnání s Evropou je však daňová úleva pro dárce v České republice standardní," podotýká Jiří Bárta.

Firmám i jednotlivcům pomáhajícím svému okolí finančními dary či jinou formou jsou každoročně udělovány ceny VIA Bona. Tuto cenu, financovanou Citigroup Foundation v USA, letos již podesáté udělí Nadace VIA. "Výrazný vývoj v oblasti firemní i individuální filantropie v České republice sledujeme při každoročním hodnocení kandidátů ceny VIA Bona. Před 10 lety bylo obtížné výjimečné dárce najít, dnes je náročné vybrat z řady skvělých ty nejlepší," uzavírá Jiří Bárta.

Vývoj firemního a individuálního dárcovství v ČR Zdroj – Ministerstvo financí ČR, daňová přiznání za uvedená období Výsledky za rok 2006 jsou uvedeny k 18.9. 2007, nemusí obsahovat data z dosud nezpracovaných daňových přiznání podaných k 30.6. 2007.

Pro více informací kontaktujte:
Markéta Hlavicová, marketa.hlavicova@yaro.cz, 603 283 626
Jiří Bárta, jiri.barta@nadacevia.cz, 777 715 455
Táňa Hlavatá, tana.hlavata@nadacevia.cz, 777 140 452

Táňa Hlavatá, tel: 777 140 452
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist