Firmy i města v USA se zavazují ke snižování emisí CO2
Také společnost IBM, jako účastník programu WWF Ochránci klimatu, překonala svůj cíl a vyvarovala se vypuštění více než 1,28 milionu tun CO2 od roku 1998, přičemž ušetřila i 115 milionů dolarů na snížených nákladech za energii. IBM i obě zmíněná města získala 3. října - v předvečer konference WWF o klimatu - od WWF cenu za vedoucí pozici v programu klimatických úspor. Konference se zúčastnily společnosti jako Nike, Johnson & Johnson, HSBC a další.
Město Aspen připojilo k programu WWF PowerSwitch! i veřejné služby. Zástupci města slíbili, že do roku 2020 bude Aspen kupovat nejméně 45 % energie z větrných a malých vodních elektráren. Byl by to jeden z největších podílů obnovitelných zdrojů na spotřebě ze všech amerických měst.
"Klimatické změny budou mít značné dopady na naši ekonomiku a způsob života. Chceme říct našim vnoučatům, že jsme neudělali pro jejich budoucnost vůbec nic? Pokud se k nám připojí další města v obratu k obnovitelným zdrojům, způsobíme změnu," domnívá se starostka Aspenu Helen Klanderudová.
Annapolis, hlavní město státu Maryland, se připojilo k programu PowerSwitch! závazkem do roku 2020 nakupovat pětinu ze své spotřeby energie z obnovitelných zdrojů a zvýšit efektivitu provozu města o 15 %. Skupina odborníků by měla připravit plán k dosažení těchto závazků.
Město už nyní vyžaduje, aby veškeré stavby a rekonstrukce prováděné místní samosprávou splňovaly přísné standardy na energetickou efektivitu. Do souboru svých služebních automobilů zařadilo vozy s hybridním pohonem a instalovalo zelenou střechu, spořící energii, na policejní stanici.
"Jako nízko položené město s třiceti kilometry mořského pobřeží jsme dost znepokojeni globálním oteplováním a stoupáním hladiny moře," říká starostka Annapolis Ellen Moyerová. "Dobrá zpráva je, že pokud budeme jednat nyní, můžeme ochránit naše občany i životní prostředí. Redukce emisí nepomáhá jen v boji s klimatickými změnami, ale také přispívá ke zlepšení ovzduší," dodává Moyerová.
Firma IBM už dosáhla redukce pětiny emisí díky snahám z let 1990-1997 a dále snižovala roční emise v průměru o 5,7 procent v letech 1998-2004, čímž překročila závazek Ochránců klimatu daný na čtyři procenta. Těchto čísel dosáhla firma čistě úsporami energie a využitím obnovitelných zdrojů, nepočítají se úspory emisí způsobené restrukturalizací společnosti. Úspor firma dosáhla díky instalování čidel pohybu v koupelnách či místnostech pro kopírky, přes snížení teploty v kancelářských prostorech, až k novému vyvážení topících a klimatizačních systémů a přestavbě vodovodních systémů na výrobních linkách polovodičů.
Také zdokonalila své bývalé ústředí ve státě New York, aby vyhovovalo kritériím staveb Energy Star. Nová budova ústředí v Zurichu-Altstettenu ve Švýcarsku získala značku "Minergie" za to, že je postavena s ohledem na energetickou efektivitu. Ve Velké Británii se firma spoléhá zejména na obnovitelnou energii větrnou, solární a energii z biomasy.
Firmy, zapojené do programu Ochránci klimatu, společně chtějí snížit emise CO2 o devět milionů tun ročně, tj. o množství v průměru vyprodukované za rok dvěma miliony aut nebo 800 000 domů.
NorskeCanada Paper, největší výrobce papíru do adresářů na světě, se připojil k programu Ochránci klimatu teprve nyní, a hned slíbil do roku 2010 snížit své emise o 70 % pod úroveň z roku 1990. Bude to jedna z největších redukcí CO2, k níž se zavázala soukromá firma. Firma vyrábí také papír, používaný v katalozích, časopisech, inzertních plátcích a novinách. Emise už firma významně snížila, ale hodlá je snižovat dál odklonem od fosilních zdrojů k biomase, lepší efektivitou výrobních zařízení a měsíčním sledováním emisí CO2.
"Víme, že chytrým výběrem použitých paliv snížíme emise skleníkových plynů, zlepšíme kvalitu ovzduší i snížíme provozní náklady. V posledních dvou letech jsme snížili užívání fosilních paliv o 36 %, což se rovná 600 000 barelů ropy ročně, a ušetřilo nám to miliony v nákladech na energii," říká Lyn Brownová, viceprezidentka NorskeCanada pro společenské záležitosti a sociální zodpovědnost.
"Debata o tom, zda globální oteplování existuje, už skončila," říká Hans Verolme, ředitel programu klimatických změn pobočky WWF ve Spojených Státech, a dodává: "Tyto firmy pochopily vzkaz a jednají, z čehož má prospěch příroda i lidé. Proto tleskám jejich vedení zato, že s námi spolupracují."
reklama