Fotografická soutěž Viléma Heckela zná vítěze prvního ročníku
![]() |
|
| Ze série Lovci velryb, Čukotka | |
| Foto: Martin Wágner/Štíty Viléma Heckela |
Do prvního ročníku soutěže, která je otevřená jak profesionálním fotografům, tak amatérům, se přihlásilo 156 fotografů s celkovým počtem 1 465 snímků. „Počet přihlášených na první ročník soutěže nás velmi překvapil, stejně jako vysoká úroveň prací,“ řekla dnes novinářům Daniela Mrázková ze společnosti Czech Photo, která soutěž pořádá spolu s magistrátem města Prahy.
Ve třech soutěžních kategoriích „Venkovská a městská krajina“, „Člověk a hory“ a „Člověk a životní prostředí“ vybírala porota tři nejlepší fotografie nebo série snímků. Všichni držitelé prvních cen získají odměnu 40 000 korun, druzí pak 20 000 a třetí po 10 000. Snímky vybírala komise vedená fotografem Andrejem Reiserem, složená vedle uměleckých fotografů také z novinářů, cestovatelů a lidí z neziskových organizací. Předseda poroty prozradil, že by byl velmi rád, kdyby se soutěž co nejdřív stala mezinárodní událostí.
V kategorii venkovská a městská krajina zvítězil Karel Cudlín s fotografií "Nad městem" z Londýna, první v kategorii člověk a hory uspěl Vítek Ludvík s fotografií snowboardisty Tomiho Brunnera.
První a třetí cenu v kategorii životní prostředí získal fotograf Martin Wágner za svoje fotografie z Ruska. První cenu si vydobyl soubor fotografií Lovci velryb z Čukotky, na kterém pracoval Martin Wágner tři měsíce. Na východ jezdí pravidelně od roku 1997 a celkem strávil v zemích bývalého sovětského svazu téměř pět let. „Mám k Rusku obrovský obdiv, k místní přírodě i k lidem, kteří tam žijí,“ řekl na vyhlášení Martin Wágner. "Práce na Kamčatce byla složitá v tom, že zdejší lidé si zvykli na velké peníze, které jim platí zahraniční turisté nebo televizní štáby za to, že s nimi mohou být nebo je natáčet," říká Wágner.
![]() |
||
| Bourání elektrárny Tušimice I. | ||
| Foto: Ibra Ibrahimovič /Štíty Viléma Heckela |
„Ke břehům Beringova moře nejezdí normální turisté, ale jen velmi bohaté agentury a štáby, takže místní lidé se naučili žádat o 1000 euro za jeden den, který s nimi strávíte,“ řekl Wágner. Připomněl také, že obyvatelé Kamčatky žijí skutečně v odloučení od světa a lov velryb je pro ně jedinou možností, jak se uživit. „Během éry Sovětského svazu lov velryb nefungoval, lidé se k němu vrátili až poté, co se zhroutila veškerá infrastruktura země,“ řekl Martin Wágner. Třetí cenu v kategorii životní prostředí získal Martin Wágner za cyklus „Život v radiaci“, který vznikl k dvacátému výročí nehody v jaderné elektrárně v ukrajinském Černobylu.
Druhou cenu za životní prostředí získal Václav Vašků za sérii Solotvino - tak trochu jiné lázně. Solotvino je jedním z mála míst, kde se ještě těží sůl z hlubinného dolu. Hned vedle šachet vznikly malé solné lázně, kam se lidé chodí léčit s kožními chorobami.
Zvláštní cenu Milana Škody za dílo, které se co nejpůsobivěji vyjádří k tématu ekologie, získal cyklus Ibry Ibrahimoviče Likvidace ETU 1, zachycující bourání elektrárny Tušimice I, která byla uvedena do provozu v šedesátých letech minulého století.
Oceněné fotografie a dalších tři sta snímků přihlášených do soutěže si diváci budou moci prohlédnout od 17. května do konce června na Staroměstské radnici. Vedle fotografií mohou diváci navštívit i přednášky a diskuze a video projekce. Soutěž navazuje na podobnou přehlídku, která probíhala v Liberci od roku 1971 až do roku 1990 pod názvem Štít Viléma Heckla.
![]() |
![]() |
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
|||
|
|||||
reklama
Online diskuse
Re: Komerce, bezohlednost a konzum v horách - 27. 2. 2007 - Jan Stejskal/EkoListByl jsem jedním z porotců uvedené soutěže, takže výtky beru částečně na sebe. Nehlasoval jsem sice pro to, aby "Tomi Brunner" vyhrál, ale hlasoval jsem pro to, aby byl mezi oceněnými. Proč? "Ekologické" ohledy jsem bral hodně v úvahu u kategorie Člověk a životní prostředí, u zbylých kategorií míň. Řekl bych, že to tak brala většina porotců, ale za ně mluvit nemůžu. O pozadí fotky jsem prakticky nic nevěděl (a předpokládám, že ani ostatní porotci), jen Kuba Turek z Horydoly upozorňoval, že jde o fotku (asi pro nějaký snowboardový magazín) z vrtulníku, který tam pravděpodobně předtím toho snowboardistu vysadil. To nebyl důvod, který by fotku v mých očích významně snižoval v porovnání se všemi ostatními fotkami - mimo jiné proto, že jsem vůbec netušil, jak vznikaly ostatní fotky. Při rozhodování o vítězi už to ale malou roli hrálo a nehlasoval jsem pro to, aby tenhle snímek vyhrál (i když je samozřejmě možné, že nějaké další snímky vznikaly z komerčních důvodů pro nějak jinak zaměřené magazíny). Že je na fotce chlap, který kvůli snowboardu přišel o život, v tu chvíli asi nikdo z porotců nevěděl (já se to dozvěděl dnes a upřímně řečeno, přišlo mi docela symbolické, že navzdory neznalosti poroty soutěž vyhrál snímek člověka, který v horách zahynul; jen pro upřesnění - Brunner zahynul o rok později, než byl vyfocen oceněný snímek).Jinak děkuju, že jste vysvětlil souvislosti vzniku snímku (i když k němu ani tak nemám tolik odmítavý postoj jako vy). Napříště však uvítám, pokud se dokážete podepsat. Je směšné, když anonym píše "Styďte se!". |












