FT: Armáda Spojených států sází na vodík
Vývoj nového vozu zapadá do širší snahy vlády Spojených států více využívat alternativních pohonných systémů, které by snížily dopravní náklady při vojenských akcích v zemích celého světa. Armáda USA chce snížit svou závislost na ropných pohonných látkách. Bezprostředním impulsem se stala situace v Iráku, kde cena za galon (necelé čtyři litry) paliva pro tanky dosahuje 400 dolarů, kvůli vysokým nákladům na dopravu. Pohonné látky tvoří 70 % objemu všech transportů uskutečňovaných armádou USA.
Společnost Quantum Fuel System Technologies z Kalifornie staví první prototyp automobilu, na jehož základě hodlá vojsko vybudovat vozový park, který bude téměř bezhlučný a hlavně, provoz bude stát zlomek ceny oproti dnešnímu stavu. Firma již spolupracovala na výrobě vozidel využívajících k pohonu zemní plyn, prodávaných koncernem General Motors.
Armádní prototyp by měl být podle smlouvy s National Automotive Center (NAC) hotov během 12 měsíců. NAC také pokračuje ve spolupráci s automobilovým průmyslem v Detroitu na výrobě jiného vozidla zaměřeného na boj proti terorismu a "domácí bezpečnost".
Andy Abele, vedoucí technologického oddělení firmy Quantum, prozradil, že automobil poháněný vodíkovým článkem pojme dvě osoby a bude menší než dnešní nejrozšířenější automobil amerického vojska Humvee. Podle něj, ale prototyp nebude hotov dříve než za 18 měsíců, protože vývojová práce se nebude týkat jen pohonu na vodíkový motor, ale i celého elektrického systému řízení, podvozku a kostry vozidla. Podle pana Abele je však technicky možné vyrobit pro armádu vozidlo, které bude na bitevních polích funkční a významně ulehčí nákladům na palivo.
Přitom výrobci automobilů z Detrotu i jejich japonští rivalové již několik let pracují na výrobě plnohodnotného vozu využívajícího vodík, jenže jejich výsledky jsou ještě příliš daleko tomu, aby představili ekologicky šetrný a přitom cenově dostupný výrobek. Zástupci General Motors tento týden oznámili, že nabídnou na trhu vodíkový automobil, z jehož provozu vzniká pouze čistá voda, v roce 2010. Podle odborníků se vývoj v oblasti vodíkových motorových článků radikálně zrychlí až ve chvíli, kdy bude dosaženo cíle - prvního miliónu prodaných automobilů s vodíkovým motorem.
Podle článku Jeremy Granta Financial Times 09. 10. 2003.
reklama