GMO free mléko je jenom marketingový tah, uvádí šéf mlékařů
"Otázka GMO free mléka je velký marketingový trhák - veškeré mléko je vždy GMO free, i když bude (skot) krmený GMO krmivy. Trh si to ale žádá," řekl Kopáček. Podle něj se tento trend rozmáhá i v České republice. "Možná to jednou ustoupí a pomine," dodal.
Již před několika lety se trend objevil v hlavním odběratelském státě českého mléka - v Německu. Ministerstvo zemědělství předloni vypracovalo dohromady s producenty standardy pro výrobu bez genetické modifikace. Genetická modifikace však z krmiva, například sóji, do mléka nepřechází.
Kopáček dodal, že z ČR se vyváží příliš mnoho mléka, vývoz se na produkci podílí 23 procenty. Příhraniční evropská výměna mezi státy je podle něj do deseti procent. Naopak se do ČR dováží hotové výrobky s vyšší přidanou hodnotou, jako jsou jogurty nebo sýry.
Podle něj nepomáhá českému mlékárenství ani situace, která nastala u největší české mlékárny - Madety. Ta si zajistila náhradních 110.000 litrů mléka poté, co od 1. července přišla o 200.000 litrů mléka denně z Mlékařského a hospodářského družstva JIH, které začalo víc dodávat právě do Německa. Některým dodavatelům Madeta nabídne, že koupí jejich akcie, aby si s nimi zajistila stabilní obchodní vztah. Kvůli úbytku mléka od družstva JIH rostou mlékárně náklady na svoz, energie a vodu.
Podle Kopáčka tak velký objem českého mléka teče do Německa. "Je to skutečně velká škoda pro české mlékárenství," dodal. Podle něj tak v případě převozu produktů také roste ekologická stopa, kterou výroba mléka vytváří.
reklama