https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/greenpeace-se-ohledli-za-svou-tricetiletou-historii
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Greenpeace se ohlédli za svou třicetiletou historií

20.12.2001 14:12 | PRAHA (EkoList)
Ve středu 19. prosince se v čítárně Unijazz v Praze konala tisková konference u příležitosti desetiletého působení ekologické organizace Greenpeace v Česku a třicetiletému výročí vzniku této organizace jako takové.
 

Novinářům byl promítnut filmový průřez historií této organizace od prvního protestu u souostroví Aleuty proti jadernému pokusnému výbuchu v roce 1971 až po současnost. Tiskový mluvčí Greenpeace Václav Vašků pak historii organizace a její české pobočky komentoval. Mimo jiné zmínil i změnu způsobu financování organizace, která má nastat s rokem 2002. Greenpeace po tříletém postupném omezování dotací od ostatních poboček Greenpeace přecházejí na úplné samofinancování. Náklady této organizace, které jsou okolo šesti a půl milionu korun na rok, budou muset být pokryty plně ze zdrojů české pobočky. V organizaci pracuje devět stálých zaměstnanců a okolo tří set dobrovolníků. Lidí, kteří organizaci podpořili finančně, je přes jedenáct tisíc.

Václav Vašků Václav Vašků zdůraznil, že Greenpeace nikdy nepřijala peníze od vlád, průmyslu, politických stran nebo od nadací, které jsou s nimi provázané.

Vašků pak společně s ředitelem české pobočky Jiřím Tutterem připomněli některé úspěchy Greenpeace u nás, například odhalení skládky nebezpečných odpadů v Milovicích, kde bylo uskladněno velké množství kyanidu a PCB a která byla následně zlikvidována.

Jiří Tutter Pak dostali slovo vedoucí dvou hlavních kampaní Miroslav Šuta a Zuzana Piknová. Šuta, vedoucí toxické kampaně, informoval o problematice látek obsahujících PVC, kde se Greenpeace podařilo přimět supermarkety, aby stáhly z prodeje hračky obsahující PVC, připomněl vyhlášku ministerstva zdravotnictví, omezující prodej hraček obsahujících PVC, ale zároveň poukázal i na absurdnost části vyhlášky, která ukládá prodejcům označit hračky, které nejsou určeny pro vkládání do úst varováním, že hračka je vyrobena z PVC a je tedy nebezpečná. Dále uvedl, že se podařilo přesvědčit firmu Jitex Písek, aby přestala na dětských plenkách používat fólie z PVC.

Za další úspěch toxické kampaně považuje spolupodílení se na uzákonění vzniku integrovaného registru znečištění, který má veřejnosti zpřístupnit informace, kolik která firma produkuje škodlivin a nepřímo tak působit na firmy v omezování znečištění.

Miroslav ŠutaZuzana Piknová Šuta na závěr řekl, že Greenpeace se bude snažit přimět průmysl k odpovědnosti za škody na životním prostředí a lidském zdraví, které způsobí svou činností.

Zuzana Piknová, vedoucí genetické kampaně, zmínila vydání publikace Víte, co jíte?, která slouží jako průvodce spotřebitele a upozorňuje na geneticky modifikované výrobky či výrobky, které nemají certifikát. Jako další úspěch v této oblasti uvedla zákon o označování geneticky modifikovaných organismů v potravinách, který vstoupil v platnost v lednu 2001. V návaznosti na tento zákon se chce Greenpeace zaměřit na kontrolu dodržování této normy. Hnutí se také účastní schvalovacích řízení, například na udělení povolení pokusného polního pěstování modifikované pšenice firmy Monsanto, které nakonec uděleno nebylo. Piknová dále zmínila krok supermarketu Tesco, který garantuje u potravin své značky, že nejsou geneticky upravované.

Na závěr tiskové konference si ředitel Greenpeace postěžoval na malý zájem českých médií o problematiku životního prostředí a na chybějící environmentální investigativní žurnalistiku. Za pravdu mu dávala účast novinářů na této tiskové konferenci: do konce tiskové konference počkali pouze dva novináři včetně zástupce EkoListu.


reklama

 
Martin Mach

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist