Guardian: Britský ministr nedoporučil zakázat biocertifikaci letecky dopravených potravin
Pěstování fair trade merlíku v Ekvádoru. Tato fotografie je zveřejněna pod licencí GNU Free Documentation License (Svobodná licence GNU pro dokumenty). Využívá materiál z článku Wikipedie "Fair trade". | |
Foto: Dider Gentilhomme Dider Gentilhomme/Fairtrade Labelling Organizations International |
Zákaz biocertifikovat výrobky dopravené letecky zvažuje organizace Soil Association. Avšak Mezinárodní obchodní centrum (ITC) oznámilo, že je proti tomuto zákazu, a zveřejnilo počáteční zjištění výzkumu potenciálních finančních dopadů na farmáře a exportéry v rozvojových zemích a dovozce v EU. Britský ministr obchodu Gareth Thomas k tomu podle deníku Guardian řekl: "Samotné kilometry, které potraviny urazí, nejsou tou nejlepší cestou pro posouzení, zda jídlo, které jíme, je udržitelné. Jet autem 10,5 kilometru na nákup způsobí více emisí oxidu uhličitého než letecky dopravit do Británie balení keňských zelených fazolí."
"V této debatě potřebujeme mít více informací. Z dlouhodobého hlediska je jedinou férovou možností zajistit, aby ceny zboží včetně bioproduktů pokrývaly environmentální náklady, ať už jsou výrobky odkudkoli. Také potřebujeme zavést označení, které spotřebitelům ukáže, jak výrobek omezuje chudobu," řekl podle deníku ministr. Gareth Thomas dále prohlásil, že dlouhodobý dopad zákazu by byl pro farmářské komunity katastrofální. "Poptávka po letecky přepraveném bioovoci a biozelenině roste, zejména po ovoci připraveném rovnou ke konzumaci a po salátech. To znamená zaměstnání pro farmáře i pro výrobce jídla. Výrobky však mohou být dopraveny pouze letecky, potenciál trhu by byl zákazem velmi omezen," dodal.
Výzkum ženevského ITC odhalil, že většina bioovoce a biozeleniny prodaná ve Velké Británii byla importována z málo rozvinutých zemí, což pomáhá tamním komunitám. Předběžné údaje z Keni a Ghany ukazují, že by o zaměstnání přišlo více než 2 500 lidí, to by ale ovlivnilo dalších zhruba 15 000 lidí, kteří na nich závisejí. Alexander Kasterine, expert z ITC na obchod a životní prostředí, uvedl: "Biocertifikace se široce osvědčila v potlačování chudoby u tisíců afrických farmářských rodin. Její zákaz u letecky přepravovaných produktů by pro ně mohl být katastrofální, ale ke zmírňování klimatických změn by to nijak nepřispělo."
Letecky dopravované bioprodukty tvoří vesměs exotické ovoce, jako je ananas a mango, které tvoří bezmála polovinu celkového objemu, dále je to hrášek, fazole a salát. Hlavní dovozci do Velké Británie jsou Dominikánská republika, Keňa, Ghana a Egypt. Soil Association oznámí své rozhodnutí v listopadu, napsal deník Guardian.
Podle článku R. Smithersové v deníku Guardian ze dne 17. 9. 2007
reklama