https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/guardian-britsti-konzervativci-navrhuji-smele-ekologicke-dane-nechteji-ale-omezit-levne-lety
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Guardian: Britští konzervativci navrhují smělé ekologické daně, nechtějí ale omezit levné lety

4.10.2006 10:43 | PRAHA/BOURNEMOUTH (EcoMonitor)
Členové britské Konzervativní strany zbrzdili ambiciózní plán ekologických daní, který navrhli poradci předsedy Davida Camerona. Rozhodli se totiž hlasovat ve prospěch nízkorozpočtových leteckých linek navzdory jejich negativnímu ekologickému dopadu, píše deník Guardian.
 

Letiště Orly, Paříž
Podle konzervativců by cestující měli platit za využívání letů na krátké vzdálenosti. Letiště Orly, Paříž.
Foto: Hugo Charvát/EkoList

Dlouholetý ministr životního prostředí v konzervativních vládách Margaret Thatcherové i Johna Majora John Gummer prohlásil, že daně ze skleníkových plynů budou muset být u letecké dopravy nutně zavedeny, jiní členové strany naopak považují zdanění za velmi špatnou věc. Na konferenci Konzervativní strany, která právě probíhá v jihoanglickém Bournemouthu, se téměř hlavním tématem stalo právě další směřování v politice životního prostředí. Předseda strany David Cameron, který byl zvolen ani ne před rokem, představil změny, které konzervativce čekají. „Nový směr je jasný: více pro ekologii, více pro regiony, více pro rodiny a méně arogance politiků, kteří si myslí, že vyřeší každý problém,“ řekl Cameron na zahájení konference.

Ale při hlasování o ekologických daních odmítli zástupci strany návrh, který by omezil činnost nízkorozpočtových leteckých firem. Tato debata naznačila, jaké budou mít konzervativci problémy prosadit novou ekologickou politiku strany. Stínový ministr životního prostředí Peter Ainsworth prohlásil, že podíl ekologických daní na celkové daňové zátěži by měl růst, a varoval: „Rozhodně není správné, když představitelé strany blekotají o klimatických změnách a zároveň podporují ztrojnásobení objemu letecké dopravy.“ Stínový ministr dopravy Chris Grayling sice o letecké dopravě nehovořil, promluvil ale o dopravě automobilové: „Řešení ekologických dopadů automobilové dopravy nespočívá v tom, že auta odstraníme ze silnic. Potřebujeme nové technologie, abychom dosáhli změny.“

Hodnocení právě probíhající politické diskuze nebude zřejmě známo dříve něž příští rok. Ale bývalý ministr Gummer na jednání organizovaném nevládní organizací Policy Exchange řekl: „Lidé by měli platit za využívání letů na krátké vzdálenosti, což v tuto chvíli nemusí.“ A dodal, že by měla být přijata taková opatření, která budou volný trh motivovat ke vzniku ekologické ekonomiky. „Musíme lidi donutit, aby zaplatili cenu skleníkových plynů,“ dodal. Také odborníci z dopravní skupiny se shodli, že zelené daně v dopravě, včetně letecké, jsou nevyhnutelné. Mohly by však být kompenzovány snížením jiných poplatků.

Zac Goldsmith, editor časopisu Ecologist a poradce současného vedení Konzervativní strany, prohlásil, že trh byl dosud k hodnotě životního prostředí slepý, ale slíbil, že v budoucnu bude možný růst kvality životního prostředí i růst ekonomiky. „Stejně jako odmítáme bohatství postavené na násilí nebo prostituci, musíme se naučit odmítat i růst ekonomiky postavený na ničení životního prostředí,“ dodal Goldsmith.

Podle článku Taniy Braniganové The Guardian 03. 10. 2006


reklama

 
Hugo Charvát

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist