Guardian: Emise z lodní dopravy jsou dvakrát větší než z letadel
Vědci zjistili, že roční emise z lodní dopravy se pohybují mezi 600 a 800 miliony tun oxidu uhličitého, což je 5 % z celkového globálního objemu. Na emise oxidu uhličitého z lodí se nevztahuje Kjótský protokol, ani evropské normy a byly jen velmi málo vědecky zkoumány. Emise z letecké dopravy, jejichž množství se odhaduje na 2 % z celkového globálního objemu, byly vždy v debatách o klimatických změnách na jednom z prvních míst kvůli rychlému nárůstu počtu levných letů. Avšak emise z lodní dopravy, které rostly v posledních 20 letech skoro stejně rychle, byly vládami i ochránci životního prostředí až dosud ignorovány, píše Guardian. Lodě přitom přepravují až 90 % zboží.
Donald Gregory, ředitel oddělení pro životní prostředí v koncernu BP řekl, že BP odhaduje, že na světě je 70 000 lodí, které spotřebují přibližně 200 milionů tun paliva ročně a očekává, že v roce 2020 budou potřebovat 350 milionů tun paliva ročně. "Odhadujeme, že emise oxidu uhličitého z lodní dopravy budou tvořit 4 % celkového globálního objemu. Zvětšuje se velikost lodí a všechno loděnice pracují naplno. Objednána je výroba zhruba 20 000 nových lodí," řekl Gregory. Tyto odhady ptvryují i další vědecké studie, které byly až dosud odsuzovány jako "extremistické", protože se průmysl obával, že by na lodní dopravu byly uvaleny regulace. "Mezinárodní námořní organizace (IMO) musí přijít se strategií ohledně emisí, jinak nám bude nadiktována," řekl podle Guardianu Donald Gregory. "Letecká doprava je nyní v bojové linii, avšak i lodní doprava musí převzít zodpovědnost. Bude růst tlak, aby se v tomto ohledu něco podniklo."
Veronika Eyringová z Institutu pro fyziku a atmosféru vypočítala, že lodě spotřebovaly v roce 2001 celkem 280 milionů tun paliva a že v roce 2020 už by množství spotřebovaného paliva mohlo dosáhnout 400 milionů tun. "Lidé si začínají uvědomovat, že emise z lodní dopravy jsou problém, ale stále není přesně jasné, kolik paliva lodě spotřebují," řekla. Jedna studie Mezinárodní námořní organizace odhaduje, že emise z lodí by mohly v příštích dvaceti letech prudce růst, protože globalizace povede k poptávce po větších a rychlejších lodích, píše Guardian. Pokud se proti tomu nijak nezasáhne, emise z lodí vzrostou o 72 %.
Británie problém bagatelizuje, tvrdí, že lodě v britských vodách každoročně vypouštějí méně než dva miliony tun CO2. Ale neexistují žádné záznamy o tom, kolik paliva bylo spotřebováno a navíc většina lodí nabírá palivo mimo Británii. Ačkoli zástupci průmyslu tvrdí, že lodě pro přepravu jsou účinnější než letadla, uznávají, že by se leccos mohlo zlepšit. Caroline Lucasová, poslankyně evropského parlamentu za stranu Zelených, deníku Guardian řekla: "Lodní doprava byla vždy bez vlastního přičinění považována za ekologickou, ale nezasloužila si to."
Podle článku Johna Vidala v deníku Guardian ze dne 3. 3. 2007
reklama