https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/guardian-investovat-do-cyklisticke-dopravy-by-usetrilo-stovky-milionu-liber
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Guardian: Investovat do cyklistické dopravy by ušetřilo stovky milionů liber

18.9.2007 08:14 | PRAHA/LONDÝN (EcoMonitor)
Kdyby Britové jezdili více na kole, ušetřilo by se více než 520 milionů liber a pomohlo by to v boji s klimatickými změnami. S odkazem na vládní skupinu pro cyklistickou dopravu Cycling England o tom informuje deník Guardian.
 

Přejezd pro cyklisty v Paříži
Ilustrační foto: Přejezd pro cyklisty v Paříži.
Autor: Hugo Charvát/EkoList

Skupina Cycling England tvrdí, že dvacetiprocentní nárůst počtu jízd na kole by snížil náklady na lékařskou péči a zmenšil dopravní zácpy. Každoroční investicí 70 milionů liber do podpory cyklistické dopravy by se do roku 2012 mohlo ušetřit až 54 milionů cest autem ročně, a tak snížit emise oxidu uhličitého o 35 000 tun. "Je jen málo činností, které řeší tolik problémů, kterými se vláda zabývá, od zdraví a obezity až po znečištění," řekl podle Guardianu Phillip Darnton, ředitel Cycling England. "Investice 70 milionů liber je malá oproti tomu, co jinak vláda vynakládá. A tato studie ukazuje, že to bude fungovat."

Ačkoli se investice do infrastruktury, například do cyklostezek v Londýně, zvýšily, ministerstvo dopravy zaznamenalo snížení počtu cyklistických cest - od 18 na osobu v roce 1997 na 14 na osobu v roce 2005. Ve stejné době se také snížila vzdálenost, kterou za rok obyvatelé Británie ujedou na kole: z 69 km na 58. Cyklističtí aktivisté ale upozorňují, že skutečná čísla jsou mnohem vyšší, protože ministerstvo dopravy dostatečně nezapočítává jízdy mimo silniční síť. Znatelný úbytek ale ohrožuje dosažení cíle, který si stanovila vláda, a to zečtyřnásobit cyklodopravu v období 1996 až 2012. "Ale i dosažení mírnějšího cíle, a to vrátit se do deseti let k objemu cyklodopravy, jaká byla v roce 1995, by do roku 2015 ušetřilo asi 523 milionů liber," uvádí se podle Guardianu ve studii vypracované společností SQW Consulting.

Profesor Stephen Glaister, expert na dopravu z Imperial College v Londýně, varuje, že přínosy ze zvýšení objemu cyklistické dopravy by mohl zastínit nárůst počtu nehod. "To je problém, kterému čelíme v Londýně, kde se podařilo objem cyklistické dopravy zvýšit. Ve výsledku je tak ale více cyklistů ohroženo na životě a zdraví," řekl. Organizace Transport for London tvrdí, že počet zabitých nebo vážně zraněných cyklistů v Londýně od začátku devadesátých let klesl o třetinu. Mluvčí britského ministerstva dopravy podle Guardianu uvedla: "Jsme si vědomi, že cyklistická doprava přináší ekonomické přínosy tím, že omezuje dopravní zácpy, pomáhá v boji s klimatickými změnami, zlepšuje kvalitu ovzduší a zdraví - proto vláda pracuje na propagaci cyklistické dopravy. Ale musíme tyto údaje více prostudovat."

Podle článku Dana Milma v deníku Guardian ze dne 17. 9. 2007


reklama

 
Hanka Hermová

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist