Guardian: Investovat do cyklistické dopravy by ušetřilo stovky milionů liber
Ilustrační foto: Přejezd pro cyklisty v Paříži. | |
Autor: Hugo Charvát/EkoList |
Skupina Cycling England tvrdí, že dvacetiprocentní nárůst počtu jízd na kole by snížil náklady na lékařskou péči a zmenšil dopravní zácpy. Každoroční investicí 70 milionů liber do podpory cyklistické dopravy by se do roku 2012 mohlo ušetřit až 54 milionů cest autem ročně, a tak snížit emise oxidu uhličitého o 35 000 tun. "Je jen málo činností, které řeší tolik problémů, kterými se vláda zabývá, od zdraví a obezity až po znečištění," řekl podle Guardianu Phillip Darnton, ředitel Cycling England. "Investice 70 milionů liber je malá oproti tomu, co jinak vláda vynakládá. A tato studie ukazuje, že to bude fungovat."
Ačkoli se investice do infrastruktury, například do cyklostezek v Londýně, zvýšily, ministerstvo dopravy zaznamenalo snížení počtu cyklistických cest - od 18 na osobu v roce 1997 na 14 na osobu v roce 2005. Ve stejné době se také snížila vzdálenost, kterou za rok obyvatelé Británie ujedou na kole: z 69 km na 58. Cyklističtí aktivisté ale upozorňují, že skutečná čísla jsou mnohem vyšší, protože ministerstvo dopravy dostatečně nezapočítává jízdy mimo silniční síť. Znatelný úbytek ale ohrožuje dosažení cíle, který si stanovila vláda, a to zečtyřnásobit cyklodopravu v období 1996 až 2012. "Ale i dosažení mírnějšího cíle, a to vrátit se do deseti let k objemu cyklodopravy, jaká byla v roce 1995, by do roku 2015 ušetřilo asi 523 milionů liber," uvádí se podle Guardianu ve studii vypracované společností SQW Consulting.
Profesor Stephen Glaister, expert na dopravu z Imperial College v Londýně, varuje, že přínosy ze zvýšení objemu cyklistické dopravy by mohl zastínit nárůst počtu nehod. "To je problém, kterému čelíme v Londýně, kde se podařilo objem cyklistické dopravy zvýšit. Ve výsledku je tak ale více cyklistů ohroženo na životě a zdraví," řekl. Organizace Transport for London tvrdí, že počet zabitých nebo vážně zraněných cyklistů v Londýně od začátku devadesátých let klesl o třetinu. Mluvčí britského ministerstva dopravy podle Guardianu uvedla: "Jsme si vědomi, že cyklistická doprava přináší ekonomické přínosy tím, že omezuje dopravní zácpy, pomáhá v boji s klimatickými změnami, zlepšuje kvalitu ovzduší a zdraví - proto vláda pracuje na propagaci cyklistické dopravy. Ale musíme tyto údaje více prostudovat."
Podle článku Dana Milma v deníku Guardian ze dne 17. 9. 2007
reklama