Guardian: Nastal předvečer zániku lidstva?
Lord Rees, věhlasný přírodovědec a nositel titulu Královský astronom, podle Guardianu řekl, že vědecký pokrok učinil ze spáchání ničivých teroristických akcí mnohem snazší záležitost. "V globální vesnici budou také globální obecní blázni. Se silou, jakou nyní disponují, však i jeden takový idiot může být příliš mnoho," dodal. Nemusí to být ani fundamentalista, stačí člověk s mentalitou autora počítačových virů nebo žhář, vysvětlil. "I jedna taková osobnost bude mít kapacitu způsobit obrovský rozvrat - buď chybou, nebo prostřednictvím teroru. Balamutíme sebe sama, když se domníváme, že technické vzdělání vede k racionalitě."
V roce 2003 lord Rees pesimisticky vsadil 1 000 dolarů na to, že bioteror nebo "bioerror" v nejbližších 20 letech rozpoutá katastrofu, která si vyžádá minimálně jeden milion lidských životů, píše Guardian. Potenciální bio nebo kyberterorista je bez stálého a až dotěrného sledování odhalitelný mnohem hůře než jaderné zbraně, řekl lord Rees. "Existuje docela reálná obava, zda naše civilizace může být vůbec bezpečná, když tolik trváme na soukromí, rozmanitosti a individualismu."
Politici by měli dělat víc proti změnám klimatu, které pustoší biosféru, prohlásil lord Reed a vyzval k velkým investicím do technologických řešení, například do biopaliv. Podle něj si totiž zaslouží stejnou prioritu, jako měla například výroba první atomové bomby (projekt Manhattan) nebo v 60. letech projekt přistání na Měsíci.
Na rozdíl od svých kolegů Richarda Dawkinse a Lewise Wolperta, kteří sarkasticky útočí na religiozitu, se však lord Rees nedomnívá, že by bylo užitečné označovat náboženství za antivědu. "Mnoho vědců se přiklání k některé víře. Kreacionismus sice není s vědou slučitelný, mnoho věřících lidí však zastává postoje, které s vědou jsou zcela slučitelné... Věda a většina organizovaných náboženství by měly koexistovat v míru," řekl lord Rees. Sám sebe označil za "praktikujícího, avšak nevěřícího křesťana", napsal deník Guardian.
Podle článku v deníku Guardian ze dne 29. 5. 2006
reklama