https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/guardian-potravinarske-vyrobky-by-mely-nest-informaci-jak-jsou-pri-vyrobe-narocne-na-vodu?ids%5Bx9244d9f53efc3304cc6d969d323b7e71%5D=1&sel_ids=1
reklama
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Guardian: Potravinářské výrobky by měly nést informaci, jak jsou při výrobě náročné na vodu

10.8.2009 09:58 | PRAHA/LONDÝN (Ecomonitor)
Dle některých zájmových sdružení by zákazníci měli být informováni o množství vody, které se spotřebuje při výrobě potravinářských výrobků a nápojů, píše The Guardian.
 

Suchá půda.
Na to, abychom si mohli vychutnat šálek čerstvé kávy, se celkově spotřebuje 140 litrů vody při jejím pěstování. Ne všude je vody dostatek.
Foto: Multimediální knihovna evropské komise/Multimediální knihovna evropské komise

Větší transparentnost je potřeba kvůli obrovskému objemu vody, který je nutný k vypěstování potravin a kterého si většina spotřebitelů není vědoma, uvedla ve společné zprávě o výživě Rada pro etiku potravin (FEC) a zdravotně-potravinářské společenství Sustain. Výrobky by tak prý měly být opatřeny novou značkou poskytující spotřebitelům více informací o "vodní stopě" v produktu.

Některé společnosti a výrobci, kteří dbají na etický a udržitelný způsob produkce potravin, již spotřebu vody u svých produktů sledují.

Nedostatek vody je v současné době rychle rostoucí problém na celém světě, zmiňuje zpráva, kterou vydalo FEC a Sustaine. Množství použité vody k výrobě daného produktu je daleko větší, než je jen voda v něm obsažená. Na to, abychom si mohli vychutnat šálek čerstvé kávy, se celkově spotřebuje 140 litrů vody při jejím pěstování. Jeden kilogramu hovězího masa vyžaduje 16 tisíc litrů vody, uvádí zpráva. Ve snaze snížit využívání vody je prý potřeba tuto "vloženou" nebo také "virtuální" vodu měřit.

Obecně platí, že produkty, jako je cukr nebo zelenina, spotřebují více vody než obiloviny, masné a mléčné výrobky jsou na vodu ještě více náročné.

"Veřejné povědomí o nedostatku vody je i nadále nízké. Ve Velké Británii jsou občané jen zřídka vystaveni přímým důsledkům nedostatku vody. Necítí proto vazby mezi nákupem a nedostatkem vody v jiných zemích. Užívání vody se neodráží v ceně konečného produktu," řekl jeden ze spoluautorů zprávy Tom MacMillan. Dodal také, že by značka neměla vypovídat o samotném množství, ve stylu "litry na kilo", ale měla by odrážet praxi dobrého nakládání s vodou.

Podle článku Rebeccy Smithers Food produkts should carry ´water foodprint´ information, says report vydaného 20. července 2009 na webu The Guardian.


reklama

Dominika Patrovská

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

pěkná myšlenka - 14. 8. 2009 - Nicka

Mondeo: Myšlenku začnou propagovat aktivistická hnutí bez ohledu na její realizovatelnost a smysluplnost (například Hnutí Duha už se ozvalo).
já, 1: Voda se nespotřebovává absolutně, ale neustále přechází z jednoho místa na druhé, celkový objem se v časovém měřítku lidského života prakticky nemění. I z hlediska využití se tatáž voda může použít opakovaně (domácnost – rybník – závlahy – rosa; průmyslové podniky s recirkulací technologické vody ap.). Podobně jako u ekologické stopy by se nakonec nasčítalo, že spotřebováváme násobně víc vody, než je na Zemi přítomno.
fafnir: Ryby lovené v oceánech a mořích jejich vodu každoročně spotřebují nebo kolik vlastně vody potřebují, aby vyrostly?
Vodní stopa by měla smysl, pokud by si zákazník mohl vybrat mezi výrobky se stejnou užitnou hodnotou, ale rozdílnou spotřebou vody. Takže například každý ekologický zemědělec by měl počítat spotřebu vody pro svou mrkev. Pokud se ale stejně jako u ekologické stopy budou pro různé druhy výrobků používat celosvětově zprůměrované koeficienty, pak nemá smysl výsledek psát na každý výrobek. S tím je možno lidi seznámit jiným jednodušším způsobem.

reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist