Guardian: Potravinářské výrobky by měly nést informaci, jak jsou při výrobě náročné na vodu
Větší transparentnost je potřeba kvůli obrovskému objemu vody, který je nutný k vypěstování potravin a kterého si většina spotřebitelů není vědoma, uvedla ve společné zprávě o výživě Rada pro etiku potravin (FEC) a zdravotně-potravinářské společenství Sustain. Výrobky by tak prý měly být opatřeny novou značkou poskytující spotřebitelům více informací o "vodní stopě" v produktu.
Některé společnosti a výrobci, kteří dbají na etický a udržitelný způsob produkce potravin, již spotřebu vody u svých produktů sledují.
Nedostatek vody je v současné době rychle rostoucí problém na celém světě, zmiňuje zpráva, kterou vydalo FEC a Sustaine. Množství použité vody k výrobě daného produktu je daleko větší, než je jen voda v něm obsažená. Na to, abychom si mohli vychutnat šálek čerstvé kávy, se celkově spotřebuje 140 litrů vody při jejím pěstování. Jeden kilogramu hovězího masa vyžaduje 16 tisíc litrů vody, uvádí zpráva. Ve snaze snížit využívání vody je prý potřeba tuto "vloženou" nebo také "virtuální" vodu měřit.
Obecně platí, že produkty, jako je cukr nebo zelenina, spotřebují více vody než obiloviny, masné a mléčné výrobky jsou na vodu ještě více náročné.
"Veřejné povědomí o nedostatku vody je i nadále nízké. Ve Velké Británii jsou občané jen zřídka vystaveni přímým důsledkům nedostatku vody. Necítí proto vazby mezi nákupem a nedostatkem vody v jiných zemích. Užívání vody se neodráží v ceně konečného produktu," řekl jeden ze spoluautorů zprávy Tom MacMillan. Dodal také, že by značka neměla vypovídat o samotném množství, ve stylu "litry na kilo", ale měla by odrážet praxi dobrého nakládání s vodou.
Podle článku Rebeccy Smithers Food produkts should carry ´water foodprint´ information, says report vydaného 20. července 2009 na webu The Guardian.
reklama
Online diskuse
pěkná myšlenka - 14. 8. 2009 - NickaMondeo: Myšlenku začnou propagovat aktivistická hnutí bez ohledu na její realizovatelnost a smysluplnost (například Hnutí Duha už se ozvalo).já, 1: Voda se nespotřebovává absolutně, ale neustále přechází z jednoho místa na druhé, celkový objem se v časovém měřítku lidského života prakticky nemění. I z hlediska využití se tatáž voda může použít opakovaně (domácnost – rybník – závlahy – rosa; průmyslové podniky s recirkulací technologické vody ap.). Podobně jako u ekologické stopy by se nakonec nasčítalo, že spotřebováváme násobně víc vody, než je na Zemi přítomno. fafnir: Ryby lovené v oceánech a mořích jejich vodu každoročně spotřebují nebo kolik vlastně vody potřebují, aby vyrostly? Vodní stopa by měla smysl, pokud by si zákazník mohl vybrat mezi výrobky se stejnou užitnou hodnotou, ale rozdílnou spotřebou vody. Takže například každý ekologický zemědělec by měl počítat spotřebu vody pro svou mrkev. Pokud se ale stejně jako u ekologické stopy budou pro různé druhy výrobků používat celosvětově zprůměrované koeficienty, pak nemá smysl výsledek psát na každý výrobek. S tím je možno lidi seznámit jiným jednodušším způsobem. |