Guardian: Ropné společnosti jsou patrně odsouzeny k zániku, tvrdí Greenpeace
Ropná plošina v Mexickém zálivu.
|
|
Foto: Chad Teer/Wikimedia Commons |
Dlouhodobý pokles poptávky po ropě by mohl ohrozit obrovské investice v kanadských dehtových pískovnách, se kterými ekologové už dříve hlasitě nesouhlasili.
Zpráva organizace Greenpeace bude nepříjemným čtením pro společnosti, které investují desítky miliard liber do těžby ropy v přesvědčení, že poptávka a cena bude neúprosně stoupat společně s masivnější industrializací Číny a Indie.
Studie obsahuje předpovědi producentů ropy v kartelu OPEC a Mezinárodní agentury pro energii, stejně jako názory různých ropných expertů. Text zpochybňuje konvenční předpoklad, že se začne zvyšovat spotřeba spolu s cenou vzápětí poté, co se svět dostane z recese.
Vedle cyklických poklesů cen ropy jsou prý zásadní strukturální změny, které probíhají. Tím je míněn pokrok v oblasti energetické účinnosti, alternativních zdrojů energie a čistších vozidel i vládní politika v oblasti změny klimatu a obavy z energetické bezpečnosti.
Organizace Greenpeace poslala studii 200 akcionářům společnosti Shell a BP, včetně penzijních fondů, ve snaze vyvinout na firmy tlak a donutit je znovu přemýšlet.
Autor zprávy Lorne Stockman tvrdí: "O vrcholu ropné poptávky se diskutovalo i před rokem, ale nyní je to reálný názor. Hodně se mluvilo o nárůstu dodávky, ale pojďme hovořit také o maximální poptávce, která představuje nesmírné důsledky pro dané společnosti."
"Všechny mezinárodní ropné společnosti, tak jak vypadají dnes, budou po roce 2020 potřebovat vysoké ceny ropy, aby profitovaly. Stále více se totiž tlačí na rozvíjení nových nákladných zdrojů nejen v dehtových pískovnách, ale i hluboko pod vodou a v pobřežních arktických stanovištích," dodal Stockman.
Zpráva Greenpeace zmiňuje i to, že OPEC a IEA zrevidovaly své plány ohledně ropné poptávky již od roku 2006 směrem dolů. Nejostřejší revize se čekala v tomto roce.
Podle článku Davida Teathera "Greenpeace study finds oil companies may be doomed" vydaného 27. 7. 2009 na serveru The Guardian.
reklama