Guardian: Tématem předsednictví Velké Británie budou změny klimatu
Tony Blair oznámil, že hlavním tématem jeho předsednictví Evropské unii i G8 bude vedle otázky Afrického kontinentu právě problematika klimatických změn. Před očekávaným zářijovým projevem o globálním oteplování, které Tony Blair označí jako největší výzvu pro celý svět, přiznal předseda vlády Velké Británie, že jeho kabinet musí doma „přejít od slov k činům“. V zahraniční politice se zase chystá zvýšit tlak na Washington, který by měl být „více ambiciózní“v otázce klimatických změn . To všechno potvrzuje tvrzení, že vláda Labouristů navzdory odvážným slovům z roku 1997 neudělala dost v rámci svých ekologických slibů a vzhledem k jarním volbám si jednak chce dostát vlastním slovům a také se musí distancovat od Bílého domu.
Bývalý generální tajemník a současný náměstek ministerstva životního prostředí (DEFRA) Lord Whitty v projevu na konferenci o životním prostředí v Londýně řekl delegátům: „chceme využít naši pozici v každém směru k tomu, abychom z Kjótského protokolu udělali hlavní téma“ jak v Evropské unii tak v G8. V rámci předvolebního boje v USA se ukázaly ekologické problémy jako zvlášť citlivá témata a Lord Whity se projevil jako citlivý diplomat, když jen velmi opatrně pochválil výsledky zkoumání provedené americkými vědci. „Jenže výzkum a vývoj nemůže nahradit okamžitou společnou akci ke snížení emisí skleníkových plynů. Víme toho o klimatických změnách dost na to, abychom si uvědomili, že když nepřijmeme opatření ihned, budeme muset v budoucnu sáhnout k mnohem drastičtějším omezením,“ řekl Lord Whitty. Náměstek ministerstva životního prostředí také odsoudil Rusko, za to, že dlouho deklarovaná podpora Kjótskému protokolu ještě nebyla realizována. Podle něj jsou naděje Moskvy, že „klimatické změny budou dobré pro Rusko“ naprosto špatné.
Lord Whitty přiznal že Labouristé nebyli schopni dosáhnout svým slibům z roku 1997, že sníží o 20 % emise CO 2 do roku 2010. Kjótské dohody zavazují ke snížení o 12,5 % všech skleníkových plynů. Tento cíl zřejmě bude muset být zredukován o 5 % nebo i více. Ministerstvo životního prostředí také zřejmě nedohoní většinu států Evropské unie při získávaná energie z obnovitelných zdrojů, zejména z větrných turbín. 10 % podílu z vyrobené energie, která by měla připadat na alternativní zdroje je dalším neuskutečněným snem britských Labouristů.
Na otázku o znečištění z letecké dopravy odpověděl náměstek ministra, že on sám by nejraději zavedl celoevropskou daň, která by mohla omezit neudržitelný růst letecké přepravy. V současnosti není letecký benzín zatížen žádným poplatkem.
Odpověď se dá chápat jako výzva k leteckým dopravcům ze Spojených států, neboť jak Lord Whitty potvrdil, premiér Blair bude chtít v rámci svého předsednictví nastartovat obchodování s emisemi v zemích Evropské unie a zastavit nárůst emisí skleníkových plynů z letecké dopravy. Podle Whittyho není sice stav ovzduší v takovém stavu jako na počátku padesátých let, kdy zemřelo v důsledku zimního smogu na 4000 Londýňanů, ale zase objevilo nebezpečí letního smogu, který stál v loňském srpnu život 769 obyvatel Anglie a Walesu.
Podle článku Michalea Whitea The Guardian 24. 08. 2004
reklama