Guardian: Vlaky mohou být méně ekologické než letadla
Vysokorychlostní jednotka Českých drah Pendolíno přijíždí do stanice Roudnice nad Labem v severozápadních Čechách.
|
|
Ilustrační foto: Radek Svítil/Ekolist.cz |
Podle Freda Pearce se dá věřit tomu, že moderní vlaky Pendolino, zpola plné, budou skutečně emitovat jen 27 gramů oxidu uhličitého na pasažéra a kilometr. Což je mnohonásobně příznivější než 150 gramů u průměrného naplněného letadla, nebo 180 gramů u automobilu s 1,2 cestujícím, což je typická průměrná obsazenost.
Nicméně ne všechny vlaky jsou tak úsporné jako Pendolino. Moderní dieselové vlaky vypouštějí mnohem více emisí, například vlak Voayger firmy Virgin produkuje 74 gramů na osobu, když jede z poloviny plný. Tedy třikrát více než zmíněné Pendolino. V případě, že je vlak Voayger naplněný jen ze čtvrtiny, emise na jednoho cestujícího jsou stejné jako u plného letadla. Máte více místa na nohy, ale necestujete zeleněji, uvádí Guardian.
Některé britské dopravní společnosti na železnici mají pro změnu jiné metody pro výpočet průměrných emisí během jízdy. Firma Scotrail například uvádí v průměru 60 gramů CO2 na kilometr a cestujícího, na čemž se shodují i další dopravci. Jenže to je číslo, které je postavené na předpokladu vozu plného sedmdesáti cestujících. Zcela jiná situace je ale v případě cestování v lůžkovém voze do kterého se prostě tolik cestujících nevejde, navíc řada lidí dává přednost samostatné kabině. Takže v případě jízdy z Eustonu do Glasgow v takovém typickém lůžkovém voze může jet jen dvanáct pasažérů. A emise najednou vyskočí na 200 gramů na člověka a kilometr. Fred Pearce píše, že tento příklad může být poněkud extrémní a rozhodně není lepší v každém případě používat letadlo a vlaky zavrhnout.
Důležité ale je, že i vlaky mohou být účinnější a spotřebovávat méně energie. Ale podle Freda Pearce o to není v Británii velký zájem. Naopak, používají se těžší vlaky s centrálně ovládanými dveřmi a klimatizací. A ty mají samozřejmě také větší spotřebu.
Britské ministerstvo dopravy před nedávnem připustilo, že dráhy se nad snižováním emisí skleníkových plynů nezamýšlejí. „Nárůst váhy současných vlakových souprav ukazuje, že se v minulosti nad ekologickými souvislostmi jen velmi málo přemýšlelo,“ cituje Guardian oficiální ministerský dokument Rail Contribution to the Energy Review. Nyní se začíná mluvit o potřebě lehčích železničních vagónů a také o možnosti rekuperovat energii při brzdění v elektrických soupravách, podobně jako to umí hybridní automobily. Vyrobená elektřina by se vracela zpět do rozvodné sítě a celková spotřeba na tratích by se prý mohla snížit až o pětinu, píše Guardian.
Podle článku Freda Pearce zveřejněného v deníku The Guardian dne 22. ledna 2009
reklama